Rema storsatser på rabat-app i Norge
Discountkæden Rema 1000 forsøger nu at genstarte væksten i hjemlandet Norge, hvor kæden er markedsleder.
En lige så massiv som mystisk reklamekampagne omkring årsskiftet har lagt op til lanceringen af en ny app til mobiltelefonen, der blandt andet sikrer Rema-kunder 10 pct. rabat på de 10 varer, som de køber mest af fra 5. januar.
Desuden giver loyalitets-app'en - som Rema kalder for "Æ" - også adgang til en tilsvarende 10 pct. rabat på frugt og grønt.
- Kunden er vores øverste chef og skal have personlige prisfald på de varer, som man handler mest. Ikke de varer, som dagligvarekæderne ønsker at sælge, siger adm. direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan.
I dagene op mod lanceringen af den nye app har Rema markedsført "Æ" kraftigt i mange medier uden at røbe, hvad det egentlig handlede om. Det har givet stor opmærksomhed i landet, hvor kæden har en markedsandel tæt på 25 pct.
Enkelthed som våben
Baggrunden er imidlertid, at Rema 1000 sidste år ikke har opnået den sædvanlige vækst i Norge, hvor konkurrenter som NorgesGruppens Kiwi og Coop Norges kæder har vundet terræn.
Det er den udvikling, som Rema nu vil vende.
Topchef og Reitangruppen-medejer Ole Robert Reitan fremhæver enkeltheden i kædens nye rabatsystem.
- Her er der ingen lokketilbud eller bonussystemer, som gør det kompliceret at følge med. Vi sænker priserne på det, du handler mest – direkte i kassen. Dermed sparer du penge, hver gang du handler, siger han.