Rema sender 50 øre til trængte mælkebønder
For en uge siden sænkede discountkæden Aldi som den første prisen på sin billigste mælk - som en konsekvens af kraftigt faldende priser på råvaren mælk.
Siden fulgte stort set hele markedet med, så en liter mælk nu kan købes fra 4,50 kr.
Nu meddeler Rema 1000 så, at kæden går den modsatte vej og hæver sin mælkepris med 50 øre - som bliver øremærket til de trængte danske mælkebønder.
- Det her skal ses som et langsigtet initiativ. Jeg er godt klar over, at prisstigninger ikke er pensum i købmandsbogen for discountkæder, men dansk landbrug er presset hårdt økonomisk af de faldende priser. Hvis vi ikke tager det alvorligt, risikerer vi at presse mælkebønderne ud af markedet. Så vil forbrugerne i fremtiden risikere, at de ikke kan købe dansk mælk i de mængder, de ønsker, siger Anders Jensen, som er indkøbsdirektør i Rema 1000 i en pressemeddelelse.
Modellen med at øremærke en del af butiksprisen på mælk til landmændene er velkendt i Storbritannien, hvor de store kæder i øjeblikket kappes om at fremstå som mest bonde-venlige.
Her i landet er initiativet imidlertid aldrig set før.
På foto: Indkøbsdirektør i Rema 1000, Anders Jensen
Foto: Rema 1000