Rema og Kiwi vokser videre i Norge
Lavpriskædernes dominans på det norske marked ser ud til at være uden ende:
Ifølge helt friske tal fra analysevirksomheden Nielsen har både Rema 1000, Kiwi og Coop Norges Extra-kæde vundet betydeligt terræn i år.
Samlet set sidder lavpriskæderne efter en nettotilgang på 33 nye butikker nu på over to tredjedele af omsætningen på det norske marked - helt præcis 68,1 pct. i årets første ni måneder.
Reitangruppens Rema 1000 er stadig størst med en andel, der er vokset med 0,4 procentpoint til 23,9 pct. i den forløbne del af 2018, mens Norgesgruppens Kiwi har vundet lige så meget, og det bringer kæden op på 21,4 pct. af det norske dagligvaremarked.
For Remas vedkommende er der tale om noget af et comeback i markedet efter, at kæden sidste år kom noget uheldigt ud af et strategiskifte på leverandørsiden.
Men de to største lavpriskæder i nabolandet får alligevel baghjul på væksten i markedsandele af Coop Extra, der har vundet 0,5 procentpoint i årets første ni måneder. Dermed lander Extra på 13,0 pct.
Det giver en større afstand til Norges fjerdestørste kæde Meny, der dykker fra 10,5 til 10,2 pct. af markedet.
Samlet set går supermarkedskæden Menys og Kiwis ejer Norgesgruppen en smule frem og udbygger sin førerposition med en andel på 43,3 pct.