Rema-koncernen nærmer sig 16 mia.
Succes i discount afhænger meget af, at der kan blive solgt en masse varer. Så på den led er der en naturlig sammenhæng mellem væksten i Rema 1000 - og franchisekædens evne til at tjene flere penge per omsat 100 krone-seddel.
I detailledet lægger kæden i runde tal en mia. kr. til omsætningen om året. I 2016 nåede den en foreløbig top på 12,3 mia. kr.
Og selv om vækstprocenten daler, efterhånden som omsætningen bliver større, har væksten stadig en positiv effekt på indtjeningen.
- I discount handler det om at købe varerne billigst muligt for at kunne sælge dem billigt. Og det er klart, at vækst gør noget ved varernes pris, men også noget i forhold til omkostningsstrukturen. Det gælder jo både væksten generelt, men også væksten i den enkelte butik i forhold til bl.a. hastigheden i vareflowet, siger Henrik Burkal.
Stigende overskudsgrad
I dansk dagligvarehandel tjener Dansk Supermarked suverænt bedst år efter år, men Rema nærmer sig trinvis. Et driftsresultat på 376 mio. kr. ud af en omsætning på 15,8 mia. kr. i hele Rema-koncernen, som også omfatter logistikvirksomheden Reitan Distribution, giver en såkaldt overskudsgrad på 2,4 pct. i 2016.
Det er lidt mere end 2,2 pct. i 2015, men stadig et stykke vej fra Dansk Supermarkeds standard på over 4 pct.
Den sammenligning vil Henrik Burkal dog ikke umiddelbart bidrage til. Han henviser til den benhårde konkurrence mellem landets seks discountkæder. Og set i det lys er han fuldt tilfreds med både Remas og købmændenes indtjening.
- Det er bestemt ikke for sjov. Der er ingen fribilletter i det her marked, siger han.