Rema-købmand tog elever med på dannelsesrejse i USA

Reitan 23. apr 2019 -
This describes the image
|| Privatfoto||

Juleaften sidste år åbnede to Rema 1000-elever, 19-årige Frederik Hector Schram og 22-årige Rikke Bonde, en kuvert fra deres chef, købmand Max Skov Hansen, Rema 1000 på Søndre Fasanvej i Valby.

De fik kuverten i hånden, da de gik på juleferie, med besked om at blive enige om, hvornår den skulle åbnes. I kuverten var et brev med et spørgsmål fra Max: Han ville vide, om de havde lyst til at tage med ham på studietur på hans regning.

Eleverne kunne vælge mellem Barcelona, New York eller Oslo. De to elever var ikke i tvivl, og midt i marts drog de tre af sted på en fire dages studietur. En tur, der kostede Max Skov Hansen ca. 75.000 kr. plus tid til både planlægning og rejse.

- Overordnet set er det en anerkendelse af elevernes indsats, og jeg tænkte meget på dem juleaften. Men jeg ser det i høj grad også som en investering, der ikke kan erstattes af markedsføring eller jobannoncer. Jeg vil gerne fremtidssikre min egen butik, og det gør jeg ved at uddanne dygtige elever til at arbejde efter Remas værdisæt og beholde dem i butikken, siger Max Skov Hansen.

Fremtidens rekrutter

Rikke Bonde skal snart til fagprøve og har aftalt en fastansættelse i butikken, mens Frederik Schram mangler et år endnu. Max Skov Hansen mener, at detailhandlen står over for en stor udfordring i fremtiden, når det kommer til at rekruttere medarbejdere på alle niveauer.

- I fremtiden skal vi selv føde vores butikker med medarbejdere og Rema 1000 med nye købmænd. Rejsen skal også være med til at sætte den problematik på dagsordenen, og jeg håber, at andre Rema-købmænd bliver inspireret til at tilbyde deres elever en anderledes oplevelse som krydderi på hverdagen, siger han og tilføjer, at eleverne også er med til at gøre butikken attraktiv for både kunder og andre medarbejdere, fordi de kommer med andre input.

Rikke Bonde:

 

Amerikanerne får alle kunder til at føle sig vigtige

22-årige Rikke Bonde lægger ikke skjul på, at hun havde nogle fordomme, inden hun rejste med sin elevkammerat og chefen, Rema-købmand Max Skov Hansen, til New York på studietur.

- Jeg havde ventet at møde en masse sure mennesker, men i alle butikker – uanset branche - blev vi mødt med en stor imødekommenhed og hjælpsomhed. Man kunne ikke undgå at føle sig vigtig, siger hun.

Rikke Bonde kommer fra Falster, hvor hun indledte sine nu fem år i Rema-systemet. Om en måneds tid afslutter hun sin uddannelse som salgsassistent.

- På skolen har vi lært, at en dårlig oplevelse i butikken skal reddes af 27 gode, så jeg har altid forsøgt at give kunderne en god oplevelse. Men med amerikanerne i baghovedet gør jeg mig endnu mere umage, og jeg er blevet mere udfarende over for kunderne. Vi fik mere, end vi forventede i butikkerne i New York. Det skal kunderne også opleve her, siger hun.

Elevambassadør for Rema 1000

Studieturen er også mere, end hun forventede. Men hun arbejder da også gerne en time ekstra, når det er nødvendigt.

- Og så er det dejligt, at det bliver anerkendt. Det er en meget stor ting at få sådan en tur, siger Rikke Bonde.

Hun er glad for at arbejde i Rema 1000 og er blevet fastansat i butikken på Søndre Fasanvej i Valby. På længere sigt vil gerne have sin egen Rema-butik, og for at gøre reklame for det at være elev i kæden er hun en af ni elevambassadører i Rema 1000. Det indebærer, at hun efter en fastlagt plan lægger små videoer om sit liv som Rema-elev op på sociale medier som Snapchat og Facebook.

- Jeg anede ikke selv, at man kunne blive elev i Rema 1000, og jeg troede, at arbejdet gik ud på at sætte dåsemakrel på plads og at sidde ved kassen. Men det er meget mere, og vi har et stort ansvar. Jeg styrer selv min egen afdeling, pålæg, siger Rikke Bonde og tilføjer med et grin: - Den er butikkens vigtigste.

Frederik lod sig inspirere af jeansbrand i NY

Salgselev 19-årige Frederik Hector Schram er dårligt nok landet efter fire dage i New York med sin chef, Rema-købmand Max Skov Hansen. Han er fyldt op med oplevelser og kan endnu ikke helt gennemskue, hvordan han kan overføre alle indtrykkene til sit arbejde i Rema 1000.

- Det var en fantastisk oplevelse og dejligt at have ro til at snakke dybere med både Rikke og Max. Allerede i flyet begyndte Max at snakke med os om Remas værdier. Med dem i baghovedet er jeg blevet bedre til at tænke positivt og offensivt, og jeg tror mere på mig selv, fordi der ligger i værdierne, at man skal have en åben dialog, siger Frederik.

Han har arbejdet under Max Skov Hansen, siden han var 15 år og blev ungarbejder i Rema i Carlsberg Byen. I New York blev han specielt meget fascineret af den måde, som Levi’s benytter sig af storytelling i butikkerne.

- Planen med at besøge butikkerne var ikke at købe noget, men det var tæt på, at jeg faldt i på grund deres store evne til at fortælle om brandet. Jeg kan bruge storytelling i butikken, når jeg skal fortælle kunderne om Remas egne varer, siger Frederik.

Han har ansvaret for convenience i butikken, og også på det felt lærte han nyt i New York.

- Jeg forsøger at sælge mere convenience – blandt andet ved at placere varerne på andre steder. Lige nu er jeg ved at overbevise ham, der er ansvarlig for kød, om, at der godt kan være andre varer end kød i kødboksen. Flødekartofler og salater for eksempel, siger Frederik, der selv har fået ansvaret for at overbevise kollegaen.

- Jeg har det rigtigt godt med, at Max viser mig den tillid. Det er en af Remas værdier, at man får den frihed, smiler han.

 

Opdateret 10. nov 2020