Rema går sammen med Arla om nyt måltidskassekoncept
Rema 1000 vil nu udnytte sin onlineplatform Vigo.dk til at levere individuelle måltidskasser hjem til de travle, danske forbrugere.
Det sker i et nyt samarbejde med Karolines Køkken, der er ejet af Arla.
Karolines Køkken er i forvejen et stort onlineunivers med hele 4.500 madopskrifter. Så når besøgende klikker, hvilke madopskrifter de ønsker, ryger en indkøbsliste automatisk over på Vigo.dk, hvor kunden betaler. Herefter bliver varerne leveret af en privatperson, der bringer varerne hjem for et mindre beløb.
Arlas digitale chef Kåre Berenthz-Nicolaisen fortæller til Børsen, at Arla er i dialog om at brede "click&cook" ud til andre dagligvarekæder.
Endnu er det dog kun Rema 1000, der har koblet sig på konceptet, mens Salling Group derimod ikke har planer om at tilslutte sig, skriver avisen.
Adm. direktør for Vigo.dk Jesper Bove-Nielsen forventer både at kunne gøre hverdagen lidt nemmere for kunderne samt en økonomisk gulerod i form af mersalg i Rema-kædens 330 butikker.
- Kunderne vil så opdage, at vi både er billigst og hurtigst samtidig med, at vi støtter lokalområdet og leverer fra den lokale butik - og ikke fra et centrallager på en pløjemark et sted i landet, siger Jesper Bove-Nielsen til avisen.
Få kæder tilbyder e-handel
I dansk dagligvarehandel er det endnu de færreste kæder, der tilbyder kunderne at handle online. Udover Rema 1000 har Coop i tre år haft onlinehandel med levering via Coop.dk Mad.
Og i år vil Coop sætte yderligere skub i udviklingen ved at koble endnu flere fysiske butikker op på Coop.dk Mad.
Konceptet vil især blive udbredt uden for de største byer, derved kan kunderne bestille deres varer online og hente deres bestillinger i den lokale Coop-butik.
Landets største dagligvarekoncern Salling Group tilbyder alene Bilka To Go, hvor kunderne selv skal køre forbi varehuset for at hente de bestilte varer.
Derimod må Netto og Føtex-kunder fortsat se langt efter muligheden for at købe dagligvarer online.
Det samme er tilfældet i Aldi og Lidl samt i hele Dagrofa-koncernen, der tæller kæderne Meny, Spar og Min Købmand. Enkelte købmænd under Dagrofa har dog fået udviklet deres egne bestillingsapp.
Den absolut største spiller på onlinemarkedet for dagligvarer er med længder endnu det rene onlinesupermarked Nemlig.com, der i sidste regnskab for 2017/2018 havde en omsætning på 1,3 mia. kr.
Det er dog forsat ikke lykkedes at gøre Nemlig.com til en overskudsforretning. Senest lød underskuddet på 80 mio. kr.