Rema åbner butik nummer 1000 i 2020

Reitan 11. sep 2019 -
This describes the image
Ole Robert Reitan Rema 1000 vil åbne butik nummer 1000 i 2020 Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Selv om han kun er 47 år, har Ole Robert Reitan siddet i bestyrelsen i Rema 1000 Danmark i mange år - fra før han fyldte 30.

Som søn af Rema-stifter Odd Reitan indgik Ole Robert og hans bror Magnus ganske tidligt i den familieejede norske virksomhed, der med Rema 1000 som det helt store træklokomotiv hen ad vejen udviklede sig til Reitangruppen, som vi kender i dag - med en håndfuld forretningsområder og franchisebutikker i syv lande.

I dag er Ole Robert Reitan øverste direktør i det overordnede Rema-selskab - og i den egenskab bestyrelsesformand for Rema i Danmark såvel som i hjemlandet Norge.

I år fejrer Rema 25 år i Danmark, men også 40 år i hjemlandet - og til næste år runder Rema endnu en milepæl, når franchisekæden kan åbne butik nummer 1000 i de to lande.

- Der bliver 1000 Rema 1000-butikker i starten af næste år. Det er jo anledning til en ny fest, spøger Ole Robert Reitan.

Læs mere i jubilæumsavisen for Rema 1000 på Dansk Handelsblads nye vidensportal

Reitangruppens stærkeste mærkevare

Ved udgangen af 2018 var der i alt 959 Rema-butikker, hvoraf de 326 lå her i landet. Siden er begge tal vokset. I hvilket af de to lande nummer 1000 åbner næste år, ved vi ikke endnu. Men meget taler for, at det bliver i hjemlandet.

Norske Rema 1000 er nemlig stadig familiens storebror, selv om kædens vækst her i landet de seneste mange år langt har overgået den norske.

Tilsammen omsatte de to for 62 mia. norske kr. - omkring 48 mia. kr. - sidste år. I runde tal har lillebror Rema i Danmark altså knap halv størrelse af Rema i Norge.

Men målt på andre parametre kan Ole Robert Reitan sagtens se, at Danmark ligger forrest. I adskillige målinger kommer Rema ud som kæden med det bedste image blandt danskerne.

- Den position, Rema har som mærkevare i Danmark nu, er vel den stærkeste, som noget selskab i hele Reitangruppen har. Når man bliver sammenlignet med Lego som det mest foretrukne mærkenavn og selskab, har vi lykkedes rigtig godt med positioneringen af Rema 1000 Danmark. Folk forstår begrebet "discount med holdning", satsningen på Gram Slot og alt, hvad vi har gjort i forhold til økologi og madspild, remser Ole Robert Reitan op.

- Rema 1000 Danmark har en stærkere position i det danske marked nu, end Rema har i Norge. Selv om markedsandelen i Norge er 10 procentpoint højere, føler jeg, at Rema i Danmark er blevet en del af det danske samfund og en god bidragsyder på sådan en måde, at vi kan ligestille de to positioner på rigtigt mange måder nu, som vi ikke kunne for 5-10 år siden, siger han.

Slut med hobbyvirksomheden

Men man skal nu ikke så mange år tilbage i tiden for at finde en helt anden balance mellem storebror-Rema i Norge og lillebror-Rema i Danmark.

- Vi holdt en festlighed for fem-seks år siden, hvor vi officielt bekræftede, at Rema 1000 Danmark ikke længere er en hobbyvirksomhed, griner Ole Robert Reitan.

Går vi helt tilbage til de første år i 1990'erne og begyndelsen af dette årtusinde, så det længe helt anderledes beskedent ud.

- Hvordan skulle vi vide dengang, at det ville blive sådan et fantastisk eventyr, som det er blevet? Ret beset er det ikke til at tro. Det har vist sig, at Rema-konceptet passer mindst lige så godt til Danmark som til Norge, siger Ole Robert Reitan.

- Det var jo selvfølgelig vældigt småt. Rema 1000 Danmark var mindre end de største regioner i Norge, hvis vi går 10 år tilbage. Det var svært med store stærke konkurrenter som mægtige Dansk Supermarked (nu Salling Group, red.) og verdens måske bedste discountere i Aldi og Lidl - og så ovenikøbet i et land, hvor ingen nordmænd ellers lykkes med noget som helst. Så på en måde var der vældigt gode grunde til at have et afslappet forhold til ambitionerne, siger han.

De har nemlig aldrig fejlet noget. Som man kan læse andetsteds i dette magasin lød udmeldingerne fra starten, at der skulle åbnes 4-500 Rema'er i Danmark før årtusindeskiftet.

- Ambitionerne var store, og jeg tror, at for en lille organisation er det vigtigt at tænke stort og samtidig have et humoristisk forhold til ambitionsniveauet. Man må kunne tænke stort, hvis man skal blive det, mener Ole Robert Reitan.

Rema-revolution med ny direktør

I dag fremhæver han Rema i Danmark for, at den særlige Rema-kultur er slået mere igennem her end i hjemlandet:

- Jeg vil næsten sige, at Rema-kulturen er stærkere her end i Norge. Rema 1000 Danmark er stærkere end originalen - ikke mindst kulturelt.

Men sådan var det slet ikke i de første år.

- Når vi går tilbage til begyndelsen, var der måske ikke det store engagement. Nogle købmænd tvivlede meget på Rema 1000 Danmark, når en mand med langt hår og skæg fra Norge (Odd Reitan, red.) snakkede om at ville drive franchise med Rema-sange og alt det der. Men kulturen er vokset frem stille og roligt, først og fremmest over de seneste 10-12 år, siger Ole Robert Reitan.

Blandt de milepæle, han fremhæver som de vigtigste for Remas udvikling i de første 25 år i Danmark, kommer ansættelsen af det nu mangeårige direktør-makkerpar, Henrik Burkal og Anders R. Jensen, helt i top.

De har nu stået i spidsen for Rema 1000 Danmark siden 2005 - altså over halvdelen af tiden.

- Det vigtigste, vi har gjort, har været ansættelsen af Henrik og Anders. De har helt forandret Rema 1000 i Danmark. Vi er faktisk begyndt for alvor at benytte os af Rema-konceptet, fortæller Remas øverste chef og uddyber:

- Det var troen, der gjorde forskellen. Troen på konceptet og troen på det enkelte menneske i Rema 1000 Danmark. Vi har sagt, at vi skal bedrive værdibaseret ledelse og give folk tillid til at skabe egne bedrifter. Henrik Burkal har helt fra starten favnet hele Rema-filosofien og franchiseideen og forvaltet det på en helt fantastisk måde, lyder den uforbeholdne ros fra bestyrelsesformanden.

Dygtige i Danmark

I hjemlandet Norge er Rema 1000 nået op på en andel på lige under en fjerdedel af det samlede dagligvaremarked - et niveau som ingen kæder herhjemme er i nærheden af - men derfra har det indtil videre været svært at vinde yderlige terræn.

Derfor er de tocifrede vækstprocenter i Danmark i særklasse for tiden.

- Vi har også haft en fantastisk rejse i Norge, selv om vi er stoppet lidt op de seneste år. Ser man på tiden fra 1980 og frem, har vi altid haft perioder med udfordringer, og det må vi regne med at se i Danmark også. Rema 1000 Norge er jo det største selskab i Reitangruppen og en fantastisk eventyrhistorie set over de sidste 40 år, siger Ole Robert Reitan.

Han protesterer kraftigt, når jeg spørger, om det er "nemt" for Rema i Danmark, når man sammenligner med Norge.

- Det har ikke været nemt i Danmark. Det må man aldrig tro. Vi er lykkedes i Danmark - men ikke, fordi det har været nemt. Vi har været dygtige, føjer han til med et grin.

Opdateret 10. nov 2020