Rema 1000’s Vigo fylder år med en kvart million brugere

Reitan 23. jan 2020 -
This describes the image
Foto: Rema 1

Rema 1000’s e-handelsløsning Vigo runder i 2020 tre år på markedet. Siden starten har 250.000 brugere fået leveret varer gennem det digitale e-handelsfælleskab.

Vigos adm. direktør, Jesper Bove-Nielsen, fortæller til Dansk Handelsblad, at i alt 700.000 danskere har downloadet appen, og at 100.000 danskere, ud af den kvarte million, har leveret varer til andre kunder – hvilket langt overgår de forventninger, man havde for 3 år siden.

- Det har næsten været en overvældende succes. At vi ud af 700.000 downloads har 250.000 brugere er virkelig godt. Før lanceringen i 2016 lavede vi brugerundersøgelser, hvor responsen til tider var lidt lunken. Dengang havde vi en håb om at starte få 10.000 brugere til at gå med på at handle og levere varer for andre, lyder det.

Større digitale indkøb
Hos Rema 1000 sætter man nødigt tal på, hvor mange handler, der er foretaget gennem Vigo – og hvor store beløb, der handles for. Jesper Bove-Nielsen forklarer dog, at der er tale om pæne gennemsnitsindkøb, som danskerne bringer ud til hinanden.

- Tjenesten er god til at handle ind i mindre mængder, som ikke fylder en ladvogn. Vores gennemsnitlige indkøb ligger på et fint sted, og i modsætning til andre indkøbstjenester, har vi ikke et minimumsbeløb på eksempelvis 500 kr. for levering. Til gengæld kan jeg sige, at det gennemsnitlige køb er større end i den fysiske butik, lyder det.

Hos Vigo og Rema 1000 ser man desuden ikke løsningen som en leveranceservice, men peger i stedet på, at der er tale om kundeinddragelse af bedste karakter.

- Vi har dybest set gjort det samme, som Gomore har gjort med samkørsel. Det her er samhandel, hvor nogle har lyst til at hjælpe andre og tjene en skilling samtidig, mens andre ikke har. Mange virksomheder taler om kundedrevet innovation – og det synes vi, er lykkedes rigtig godt.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?