Rema 1000 tager Coops førsteplads på bæredygtighed

Reitan 9. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Ifølge Sustainable Brand Index siger de danske forbrugere, at den norske discountkæde er det mest bæredygtige brand i landet

Fem år i træk har Coop eller et Coop-brand stået øverst på podiet, når Sustainable Brand Index har kåret årets vinder i Danmark.

Men i år har Rema 1000 taget førstepladsen, mens Coop er rykket helt ned på en fjerdeplads.

På andenpladsen er Aarstiderne, og tredjepladsen har Lego kapret.

Sustainable Brand Index er Europas største undersøgelse af bæredygtige brands og er foretaget af svensk-baserede SB Insight. Den udkommer i Danmark for niende år i træk.

”Årets vinder Rema 1000 har de seneste år bevæget sig stille og roligt op ad listen og har altså i år indtaget førstepladsen. Respondenterne i undersøgelsen svarer ikke direkte på, hvorfor de opfatter kæden som værende de mest bæredygtige. Men dagligvarekæden har været dygtige til at kommunikere enkle og konkrete initiativer, som hænger sammen med den oplevelse, man får, når man handler i butikkerne”, lyder det fra SB Insight.

- Rema 1000 vinder, fordi de har et langsigtet fokus på bæredygtighed og har været konsekvente i deres kommunikation af få, men relevante områder, som for eksempel madspild, siger Erik Elvingsson Hedén, som står bag Sustainable Brand Index.

Udover madspild er det særligt initiativer inden for dyrevelfærd, økologi, emballage og sundhed, hvor Rema 1000 er lykkedes med sine bæredygtighedsindsatser.

 

Ranking Top 10 Sustainable Brand Index 2021

1. Rema 1000

2. Aarstiderne

3. Lego

4. Coop

5. Thise

6. SuperBrugsen

7. Arla

8. Friland

9. IKEA

10. Tesla

 

Opdateret 9. mar 2021