Rema 1000 satser massivt på nye storbybutikker

Reitan 30. jun 2016 -
This describes the image
Jan Poulsen, adm. direktør for Rema 1 butiksudvikling. Foto: Reitan
Skrevet af: Søren Tougaard

I starten af året meldte Rema 1000 ud, at kæden ville gå efter at have mindst 400 butikker i Danmark. Dermed er der udsigt til over 130 nye Rema 1000-butikker de kommende år, hvoraf discountkæden vil gå stærkt efter vækst i de fire største byer – og særligt i København.

- Halvdelen af vores nye butikker åbner vi i landets fire største byer. Og når vi er kommet op på 400 butikker, mener vi, at der er plads til yderligere 50 Rema 1000 i Storkøbenhavn, hvor vi på den lange bane går efter 100 butikker, fortæller adm. direktør for Rema 1000 Butiksudvikling, Jan Poulsen.

Alene i år har Rema 1000 åbnet ni nye butikker og yderligere 11-12 butikker er undervejs.

Og i årene fremover er målsætningen en nettotilgang på 20 nye butikker om året, fortæller Jan Poulsen. Han erkender dog også, at konkurrencen om de bedste butiksplaceringer er blevet skærpet. Ikke mindst i København, hvor Lidl netop har meldt ud, at de ønsker tre-fire gange så mange butikker, end de 20 butikker kæden har i dag.

Samtidig har Dansk Supermarked også annonceret, at 2/3 af alle nye Netto-butikker vil blive placeret øst for Storebælt.

- Vi mærker, at konkurrencen om de bedste placeringer bliver hårdere år for år. I København er det ekstra svært, fordi man maksimalt må opføre butikker på 500 kvadratmeter udenfor centerområder, påpeger Jan Poulsen.

Nærbutikker i faste rammer

Også vest for Storebælt ønsker Rema 1000 at opføre nye butikker. Blandt andet i Nordjylland, hvor discountkædens målsætning er 20 nye butikker de kommende år, heraf 10 i Aalborg.

I sidste uge drøftede Aarhus Byråd ligeledes placeringen af en ny Rema 1000 på Frederiks Allé, som dog først forventes endelig godkendt efter sommerferien.

Butikstypen kalder Rema 1000 selv “nærbutik for gående og cyklende kunder”.

Ifølge Jan Poulsen er det helt naturligt, at kundegruppen er gående og cyklende på centrale placeringer i bybilledet, og han fortæller, at Rema 1000 ikke har udviklet et specielt butikskoncept til citybutikkerne – eller har planer om det.

- Butikkerne har kædens faste sortiment, og derudover kan der være nogle frihedsgrader for den enkelte købmand, så sortimentet er tilpasset de lokale kunder. Sådan er det i hele kæden, siger Jan Poulsen.

Læs også:

Detailekspert: Der er ikke plads til alle butikker

Rema 1000 optrapper slaget om storbyerne

Opdateret 10. nov 2020