Rema 1000 rammer seks års laveste markedsandel i Norge

Reitan 13. feb 2020 -
This describes the image
Ole Robert Reitan regnskab Arkivfoto: Ulrik Samsøe

I samtlige danske dagligvarekæder ville man juble over en markedsandel på 23,2 pct.

Men det er næppe tilfældet i norske Reitangruppens markedsleder Rema 1000, hvor en andel på 23,2 pct. sidste år ifølge en spritny opgørelse fra Nielsen er den laveste siden begyndelsen af 2010'erne.

Remas andel af det norske dagligvaremarked toppede i 2016 med 24,4 pct. efter mange års fremgang, men siden da er det gået mere ned ad bakke end op, og tilbagegangen det sidste år er på 0,5 procentpoint - fra 23,7 pct.

Med 645 butikker i hjemlandet ved årets udgang kan Remas relative tilbagegang snarere tilskrives ekspansion hos de nærmeste rivaler i lavpris-segmentet, NorgesGruppens Kiwi-kæde og Coop Extra.

– Konkurrenterne er vågnet op, ingen tvivl om det. Men det er klart, at når præmisserne for at konkurrere er så dramatisk forskellige, som Konkurransetilsynet viste det i efteråret, er der ingen tvivl om, at det har præget udviklingen i 2019, siger topchefen for Rema 1000 i Norge, Trond Bentestuen, til erhvervsavisen Dagens Næringsliv.

Ifølge de norske konkurrencemyndigheder kan markedets største aktør, NorgesGruppen, hos nogle store leverandører købe ind til væsentligt lavere priser end sine konkurrenter.

NorgesGruppens Kiwi-kæde fortsætter flere års fremgang med nu 682 butikker og en markedsandel på 21,8 pct. - mod 21,3 pct. i 2018 - mens Coop Extra har endnu mere fart på med nu 478 butikker og 14,7 pct. af markedet i 2019 mod 13,3 pct. året før.

Væksten i Coop Extra kan i høj grad tilskrives en betydelig ekspansion via konverteringer fra andre Coop-formater. Antallet af Coop Extra-butikker voksede med 51 i løbet af året.

Fortsat frem for NorgesGruppen

På det norske markeds fjerdeplads kommer endnu en NorgesGruppen-kæde, Meny, med en andel på 10,3 pct. i 2019. Det er status quo i forhold til året før.

Samlet set stiger den samlede markedsandel for Dagrofa-ejer NorgesGruppen lige så meget, som den gør i koncernens lavpriskæde Kiwi, mens de øvrige kæder holder niveauet.

NorgesGruppen øger dominansen i nabolandet med en samlet andel på 43,7 pct. - mod 43,2 pct. i 2018.

Læs også NorgesGruppens markedsvækst går i stå

Coop Norge øger sin samlede andel lidt til 29,5 pct. af et marked på i alt godt 178 mia. norske kr., svarende til ca. 133 mia. kr.

Sidste års vækst i markedet blev med 1,3 pct. meget begrænset efter norske standarder. I 2018 voksede det med 2,8 pct.

Opdateret 10. nov 2020