Rema 1000 øger omsætningen med 1,5 mia. kr. i Danmark

Reitan 28. feb 2018 -
This describes the image
Adm. direktør Henrik Burkal og resten af Rema 1 kan glæde sig over en omsætningsfremgang på 12,3 pct. Det bringer ifølge Remas adm. direktør kæden op på en markedsandel på næsten 13 pct. herhjemme. Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Mens det danske dagligvaremarked oplever marginal vækst, er der anderledes fremdrift i discountkæden Rema 1000.

I de senere regnskaber har Rema 1000 nærmest kategorisk hævet omsætningen med 1 mia. kr. årligt, mens driftsresultatet for koncernen Rema 1000 Danmark, der også inkluderer datterselskaberne Reitan Distribution og Rema Butiksejendomme, har været i størrelsesordenen 40-50 mio. kr.

Dette formår Rema 1000 endda at overgå i 2017, hvor omsætningen i discountkæden landede på ca. 13,8 mia. kr. ekskl. moms mod 12,3 mia. kr. i 2016.

Forbedringen i toplinjen på 1,5 mia. kr. svarer til en omsætningsvækst på 12,3 pct., hvilket er den største vækst for kæden i fire år.

Den store vækst i omsætningen smitter også af på koncernens samlede årsresultat, der sammenlignet med året før er steget med 75 mio. kr. og udgør 367 mio. kr.

Stor vækst i eksisterende butikker

Kæden åbnede 20 nye butikker herhjemme sidste år - nøjagtigt som i 2016 -, så Rema 1000 ved årets udgang talte 304 butikker. Hovedparten af de nye butikker åbnede i anden halvdel af 2017, hvorfor størstedelen af væksten på 1,5 mia. kr. stammer fra de eksisterende butikker.

De har i forvejen haft den største omsætning per butik blandt landets dagligvarekæder med et snit på 43,5 mio. kr. ekskl. moms i 2016, ifølge Retail Institute Scandinavia.

Trods vækstrater, som alle andre dagligvareselskaber kun kan kigge langt efter, er det nu ikke et resultat, der får jublen til at bryde løs på hovedkontoret i Horsens.

- Det har været et godt år. "Tilfredsstillende" som vi skriver i regnskabet. Vi er meget ydmyge omkring vores resultat. Kunden er vores øverste chef, og alt, hvad vi gør, skal tage afsæt i kunden, så vi holder fødderne på jorden. Det er kunderne, der kommer ind i vores butikker og køberne varerne. Deres stemmesedler er deres Dankort, siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark, om regnskabsresultatet.

Decentralisering

Ifølge Henrik Burkal skyldes Rema 1000s fremgang en stor fokus på at være omkostningseffektiv og skabe stordrifts-fordele gennem øget volumen i kombination med at have fokus på smådrift med den decentrale købmand, der skaber nærhed til kunderne og kender deres behov.

- Mantraet i vores branche er, at hvis det skal være effektivt, så skal det centraliseres, være ens med klare regler og manualer. Vi siger, at hvis det skal være effektivt, så skal det decentraliseres, være ensartet med klare rammer og værdier.

- Vi tror på, at den enkelte købmand ved bedst. Uanset hvilket hovedkontor det måtte være, er det arrogant at tro, man ved, hvad der fungerer bedst i Sæby. Det gør man jo ikke. Det ved den lokale købmand, siger Henrik Burkal.

Discountkædens store fremgang i omsætningen kan også mærkes blandt kædens selvstændige franchisekøbmænd, hvor gennemsnitsresultatet i 2017 var over 1,3 mio. kr. før købmandens egen løn.

Et resultat, som købmændene bestemt ikke er kommet sovende til, for de driver typisk en butik med 35 medarbejdere, der holder åbent ca. 100 åbningstimer om ugen, fortæller Henrik Burkal.

- Købmandens indtjening før hans egen løn svarer til ca. 2,5 kr. hver gang en kunde har købt for 125 kr., så der skal både passes på omkostningerne og lægges en stor indsats for et godt resultat, siger han.

Opdateret 10. nov 2020