Rema 1000: Markedsandelen er over 11 pct.

Reitan 10. mar 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Den norskejede franchisekæde Rema 1000 fortsætter med at forbedre resultaterne i de regnskabstal for 2015, som netop er lagt frem.

I sidste uge afslørede kæden en omsætningsfremgang på knap en mia. kr. til 11,4 mia. kr. Og nu præsenterer Rema også en vækst i sidste års driftsresultat på 22 pct. til rekordhøje 328 mio. kr.

Det indebærer, at Rema nu også indtjeningsmæssigt er ved at bevæge sig op i en ny division, hvor kæden er ved at nærme sig Dansk Supermarked-klassen med en overskudsgrad tæt på 3 pct.

I 2014 opnåede Dansk Supermarked en overskudsgrad på 4,1 pct.

Rema 1000 Danmarks adm. direktør Henrik Burkal erklærer sig ikke overraskende godt tilfreds.

- Vi er i gang med at bygge Danmarks største dagligvarekæde sten for sten, og selvom vi i 2015 åbnede lidt færre butikker, end vi havde regnet med, fortsætter vi den positive udvikling i eksisterende og nye butikker. Danskernes ændrede indkøbsvaner betyder, at der er plads til mange flere discountere som Rema 1000 på markedet, siger Henrik Burkal, der ifølge en pressemeddelelse forventer at skulle klippe snoren til 15-25 nye butikker i løbet af 2016.

Købmændene får æren

To år i træk har Rema 1000 ikke nået den tocifrede vækstprocent i Danmark, som kædens ejere i Norge ellers har stræbt efter. En fremgang på en lille mia. kr. - en vækst på 9,2 pct. - bliver dog svær for konkurrenterne at slå i et marked, der næsten står stille.

- Det er en fornuftig vækst i de eksisterende butikker, som har drevet omsætningsudviklingen i 2015, siger Burkal til Dansk Handelsblad.

Han gør opmærksom på, at det i sig selv bliver svært at nå så højt op, når årets tilgang af nye butikker udgør en mindre og mindre andel af det samlede antal i kæden - på nu 270.

Ejeren Reitangruppen opgiver nu Remas danske markedsandel til 11,1 pct.

Remas topchef i Danmark afviser at pege på områder, hvor kæden har gjort det særligt godt sidste år. Han peger i stedet for på kædens grundpille, franchisekøbmændene.

- Jeg tror, det vigtigste er de stærke selvstændige Rema-købmænd, som er en af de største drivkræfter for vores udvikling. Vores virksomhed er baseret på værdibaseret ledelse, hvor det indenfor nogle vide rammer handler om at sætte det enkelte menneske fri til at præstere.

- Vi får mange gode købmænd med på holdet i Rema 1000, og det løfter, når de får mulighed for at præstere - og for at få noget ud af præstationen, siger han.

Opdateret 10. nov 2020