Rema 1000 fortsætter nedgang i hjemlandet
Dagen før Reitangruppen offentliggjorde 2016-regnskabet og det bedste resultat i historien, breakede Aftenposten en nyhed, som Reitan-familien helt sikkert gerne ville have været foruden.
Salget i Norge for februar viste en omsætningsnedgang på 3,6 pct. målt på sammenlignbare butikker i forhold til februar 2016, ifølge tal fra analysebureauet Nielsen.
Det var på daværende tidspunkt det største omsætningsfald til dato for virksomheden, hvis koncernregnskab viste en fremgang i omsætningen til samlet ca. 75 mia. danske kr. samt et gedigent overskud på hele 6,1 mia. kr. efter frasalget af andelen af Axfood i Sverige.
Og faldet skulle vise sig at blive endnu værre for Rema 1000 i hjemlandet.
Kiwi kan overhale
I marts faldt omsætningen med hele 7,1 pct., ifølge det norske med VG, hvor placeringen af påsken også spillede afgørende ind på den nedgang.
Dengang indrømmede Remas topchef Ole Robert Reitan, at det var hårde tider for kæden i Norge.
En tilbagegang, der i flere områder har hænget sammen med Remas valg af Ringnes som øl-leverandør, hvilket betyder, at mange andre ølvarianter nu ikke længere er at finde i kædens butikker.
Selv om nye tal fra Nielsen for april, viser, at Rema 1000 har formået at bremse det bratte fald i omsætningen, oplever kæden stadig en nedgang i omsætningen på 2 pct.
Samlet set må Rema 1000 notere sig en foreløbig tilbagegang på 4,2 pct. i 2017.
I de fire første måneder af 2017 er omsætningen hos konkurrenterne Kiwi og Coop derimod vokset med henholdsvis 2,6 og 4,4 pct. viser tal fra Nielsen, som Aftenposten har fået adgang til.
Hvis den udvikling fortsætter året ud, betyder det, at Kiwi vil overhale Rema 1000 som den største discountkæde i Norge, inden året er omme.