Reitan haler ind på Dagrofa
Det kommende år kan blive året, hvor Dagrofa mister sin tredjeplads i hierarkiet i dansk dagligvarehandel til konkurrenten Rema 1000. Lukningen af koncernens discountkæde Kiwi betyder nemlig, at Dagrofa i forbindelse med offentliggørelsen af nøgletallene fra det seneste regnskabsår, måtte varsle en nedgang i dette års omsætning.
”Samlet set forventer Dagrofa en koncernomsætning der er 4-6 procent under koncernomsætningen i 2016”, står der i pressemeddelelsen fra koncernen.
Med en omsætning på knap 18,6 mia. kr. betyder en nedgang på 6 pct., at koncernen kan komme ned på en omsætning på cirka 17,5 mia. kr. i dette regnskabsår. Det endelig resultatet vil i høj grad afhænge af, hvordan udviklingen i Dagrofas cateringben, der står for cirka en fjerdedel af koncernens omsætning, går.
Det er nemlig ikke i butiksdelen, den store vækst ligger. Koncernen ændrede i løbet af sidste år kurs – og i stedet for at sælge FoodserviceDanmark som varslet, vil Dagrofa sætte turbo på udviklingen.
Kiwi-butikker er en ekstra joker
På fjerdepladsen i hierarkiet ligger Reitan med Rema 1000 og varesalg til den største del af conveniencesektoren som eksempelvis 7-Eleven og Circle K. Reitans koncernomsætning lå i 2016 på knap 15,8 mia. kr. Rema 1000 voksede alene med knap 0,94 mia. kr., mens koncernen som helhed voksede med lige over én mia. kr.
Adm. dir. Henrik Burkal varsler fortsat fremgang. Blandt andet forventer kæden, der i dag har cirka 287 butikker, at runde 300 butikker i år, og det tal kan gå hen at blive endnu større, hvis Rema 1000 overtager mange af de snart tomme Kiwi-butikker.
Med en vækst i år på samme niveau som i 2016 vil Reitan nærme sig en omsætning på 17 mia. kr. og dermed Dagrofas forventede knap 17,5 mia. kr.