Reitan gentænker logistikplan: Investerer næsten en mia.
Mindre nybyggeri, øget fokus på automatisering og inddragelse af de allerede eksisterende faciliteter er hovedelementerne i Reitan Distributions kommende logistikbyggeri på Marsalle i Horsens.
Dermed har selskabet skrinlagt planerne om et 75.000 kvm. stort og 35 meter højt, spritnyt distributionscenter. I stedet ønsker Reitan nu at inddrage de eksisterende 57.000 kvm. og i stedet bygge 30.000 kvm. i 26 meters højde i tilknytning til det eksisterende distributionscenter. Det fortæller logistikdirektør i Reitan Distribution Ole Thomsen til Dansk Handelsblad.
- Det oprindelige projekt i Horsens omfattede både tørvarer og frost, men vi har sidenhen revurderet planen, så vi i første omgang tager hånd om tørvaredelen, fortæller Ole Thomsen og forklarer, at selskabet i 2018 etablerede nyt køle- og frostlager i Avedøre samt en ny ferskvareterminal i Vejle for at lette presset på afdelingen i Horsens. De nye lagerfacilliter i Horsens forventes at stå klar til brug i andet halvår af 2022 eller i starten af 2023.
Behov for ny byggetilladelse
Foruden nye lagerfaciliteter kommer byggeriet i Horsens også til at omfatte en ny returterminal og vaskefaciliteter til blandt andet frugt- og grøntkasser, som lejes ud til et hollandsk firma. Den samlede investering løber dermed op i næsten 1 mia. kr. Gennemføres den nye plan, er det dog ikke sikkert, at Reitan er færdig med at bygge i Horsens.
- Det nye byggeri ligger udover det område, hvor vi i sin tid fik tilladelse til 35 meter, så det kræver en ny byggetilladelse, som skal i høring. Byggeriet er rykket lidt længere mod nord, hvor højdegrænsen er 21 meter, da det ligger tættere på boligområder – til gengæld kan vi så placere al trafik syd for centeret, så beboerne nord for ikke bliver generet af det, forklarer Ole Thomsen, som er fortrøstningsfuld og ikke afviser, at der på sigt kan blive bygget yderligere i Horsens.
- Vi har mulighed for at udbygge med yderligere faser – eksempelvis nye køle- og frostfaciliteter – i Horsens, hvis det på sigt giver mening. Grunden er samlet set på 340.000 kvm., så der er måske plads til yderligere 40-50.000 kvm., lyder det fra logistikdirektøren.
Robotter definerer nybyg
Dimensionerne på det nye logistikbyggeri i Horsens er ifølge Ole Thomsen i høj grad styret af den teknologiske indmad.
- De nye automatiseringsanlæg er simpelthen anderledes bygget end traditionelle sorteringsanlæg, hvilket er grunden til, at de nye planer adskiller sig så markant fra de oprindelige, siger han og uddyber:
- Samtidig er robotter til detail ikke en eksakt størrelse. Hvis vi producerede én vare, som pasta, ville det være nemt at automatisere med en robot, fordi den skal gøre det samme igen og igen. I detail arbejder vi med et stort sortiment og forskellige leverandører, forskellige kassekvaliteter og forskellige størrelser af varer. Samme robot skal kunne løfte, prioritere og pakke alt fra vin til flødeboller, siger han.
De forskelligartede opgaver og krav til pakningsmønster kræver ifølge Ole Thomsen store mængder regnekraft, hvor teknologien i dag er nået markant længere, end det var tilfældet i 2015.
- Teknologien er modnet en del i senere år, så vi nu kan arbejde med avanceret segmentering. Robotterne forstår verden i sort/hvid, men helt banalt kan vi sige, at vi i dag kan sortere og segmentere godt nok til, at flødeboller ikke bliver pakket i bunden i pallen. Det skyldes blandt andet, at vi bruger shuttleteknologi, hvor tingene flyttes efter behov, siger Ole Thomsen.
Han siger, at man ved at beholde de eksisterende bygninger også har mulighed for at håndtere de opgaver og spidsbelastningsperioder, hvor automatisering kommer til kort.
- Når du bygger nyt, bygger du ofte efter behovet. Men ligesom vi ikke har bygget Storebæltsbroen til at håndtere juletrafiksmængder året rundt, så vil et nyt automatiseret byggeri heller ikke være bygget til specialopgaver som højtider og fødselsdage, hvor du har brug for manuel håndtering. Det kan vi stadig håndtere ved at beholde de eksisterende faciliteter i Horsens, så det er klart den bedste løsning for os, siger Ole Thomsen.