Prognose: Kiosksektoren taber 2 milliarder

Reitan 20. nov 2018 -
This describes the image
Der vil i fremtiden blive langt færre benzinstationer med en tilknyttet kiosk, viser den nye prognose om dansk dagligvarehandel 228 udarbejdet af Retail Institute Scandinavia. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Danskernes forbrug af convenience-produkter og nemme måltidsløsninger stiger år for år med stor fart, men væksten vil snige sig uden om benzinstationerne og kiosksektoren.

I Retail Institute Scandinavias nye prognose om dansk dagligvarehandel 2028, lyder vurderingen, at omsætningen i conveniencesektoren set under ét vil falde fra 11 mia. kr. i 2018 til 9 mia. kr. i 2028 - et fald på 18 pct.

Conveniencesektoren dækker både benzinstationer, 7-Eleven samt kiosker i og uden for kædesamarbejde.

Det mærkbare fald i omsætningen skyldes ifølge Retail Institute Scandinavia, at sektoren taber yderligere konkurrencekraft overfor dagligvarebutikkerne de kommende år.

Det sker, selv om 7-Eleven i prognoseperioden ventes at etablere flere butikker, og benzinselskaber som f.eks. Circle K og Shell forventes at investere yderligere i at udvikle deres kædekoncepter.

Der er især to hovedforklaringer til det store omsætningsdyk i conveniencesektoren.

For det første vil der ske et betydeligt fald i antallet af kiosker uden for kædesamarbejde fra 849 i 2018 til 500 om 10 år, svarende til et fald på hele 41 pct. Og her vil især de mange lavprissupermarkeder presse endnu flere små kiosker ud over afgrunden.

For det andet venter prognosen, at der vil blive 19 pct. færre benzinstationer uden en tilknyttet kiosk.

- Dette segment (benzinstationer) presses både af dagligvaresektorens butikker, men også fordi mange af kunderne betaler for brændstoffet ved standeren, uden at komme ind i selve butikken, understreger Retail Institute Scandinavia i prognosen.

Stort dyk i antal butikker

Samlet vil antallet af rendyrkede conveniencebutikker gå fra 2128 i år til 1600 i 2028, svarende til et fald på ca. 25 pct.

De høje priser i kioskerne vil også føre til, at stadigt flere kunder fravælger butikkerne, så de 'svageste' kiosker, der er med i frivillige kioskkæder, senest vil lukke, når kiosken skal generationsskiftes, lyder forvarslet i prognosen.

- Mange kiosker vil dog kunne overleve, fordi de har et særligt sortiment inden for spiritus, cigaretter, blade/magasiner, gaveartikler samt tips og lotto, spilleautomater mv. Tilslutning til en frivillig kæde kan for mange være en rigtig fin løsning. F.eks. har NærKøb, der det seneste år har fået flot butiksfremgang, udviklet mange ”sortimentsmoduler”, den enkelte kioskejer kan vælge at føre, fremhæver Retail Institute Scandinavia.

Den eneste aktør i conveniencesektoren, som Retail Institute Scandinavia forventer, vil øge antallet af butikker, er 7-Eleven, både når det gælder de traditionelle 7-Eleven og de mindre delibutikker.

- 7-Eleven har de senere år fået udbygget sit butiksnet via overtagelse af kioskerne på benzinstationer samt togstationer. Det har været nødvendigt at justere priser på en række produkter, og man har overstået en konsolideringsfase. 7-Elevens indtog på togstationerne har yderligere sikret en dominerende position på det danske marked. Nu er innovationen sat i højsædet med introduktion af nye food to-go-produkter samt mange sunde produkter, fremhæver prognosen.

Mens benzinstationerne og 7-Eleven samlet har 740 butikker i 2018 vil det antal være faldet til 600 i 2028, viser fremskrivningen.

Opdateret 10. nov 2020