Også klar til de tyske kunder
Snakken foregår denne onsdag eftermiddag på sønderjysk, og ved kassen betales der med danske kroner eller Dankort.
Men sådan er det ikke altid.
- Vifter den eneste Rema 1000, der giver Euro tilbage, når kunderne ønsker det. I tirsdags, da min regionschef var forbi, kunne vi konstatere, at cirka 11 procent af omsætningen var kommet ind i Euro, og om søndagen kommer 20 procent af omsætningen fra tyske kunder, fortæller købmand Kim Nicolajsen og tilføjer, at de tyske butikker holder lukket om søndagen.
Han åbnede den 4. december en spritny Rema 1000 cirka en kilometer fra den dansk-tyske grænse ved Kruså. Grunden har Rema 1000 købt af tidligere Super-Bestkøbmand Svend Skødt, der gav op i foråret 2013 og lukkede sin butik, nogle få hundrede meter derfra.
Svend Skødt ville have bygget en 3000 kvadratmeter stor butik på den grunden, men det sagde kommunen nej til. Rema 1000 er 1000 kvadratmeter stor og har et salgsareal på 660 kvadratmeter, og Kim Nicolajsen er slet ikke i tvivl om, at kundegrundlaget er der.
Vi vil til tops
- Jeg bor i Padborg og har arbejdet på begge sider af grænsen i mange år. Jeg kender området, siger han og tilføjer, at der kun er fem dagligvarebutikker til 10.000 forbrugere på den danske side af grænsen.
- Og i Flensborg bor der 140.000 mennesker - 4000 af dem er danske. Blandt både de danske og de tyske borgere er der nogle, der meget gerne vil have danske fødevarer, siger købmanden, der overlod sin Rema 1000 i Sønderborg til sin souschef.
- Da jeg overtog butikken i Sønderborg, var den kørt helt ned, men da jeg forlod den, kørte den rigtigt godt, og jeg skulle selvfølgelig tænke mig om en ekstra gang, inden jeg besluttede mig for at forlade den. Nu er mit mål at nå op mellem de bedste Remabutikker i regionen, hvor vifter 37 butikker, og jeg tror på, at jeg kommer til at tjene mere her.
Vores priser er bedre end SuperBest', og vi har nogle gode private label varer, som kunderne dog lige skal lære at kende, siger han.
Den første måned gav en omsætning, der ligger 32 procent over budget.
- Og jeg måtte ansætte mere personale kort efter åbningen, fortæller Kim Nicolajsen, der kræver af sit personale, at de træner deres tyske gloser.
- Tyske kunder forventer, at man svarer dem på tysk, smiler købmanden.
Udstilling med alt til hotdogs
Han er godt klar over, at det ikke er øl, vin og vand, han kommer til at sælge mest af.
- Men det går nu bedre end forventet. Baginboxvin kan vi ikke sælge. Der kan vi ikke konkurrere med grænsehandlen, som jo ikke skal lægge vinafgift oven i prisen.
Men vin til mere end 40 kroner flasken kan vi sagtens sælge, og sodavand i halve eller halvanden liter sælger også - om end det ikke er i læssevis. De store sælger, når de er på tilbud, og de små sælger vi fra køleren - og det gælder både private label og mærkevarer. Dåser går ikke, men det er bare, ind til danskerne en gang skal betale pant på dåser i Tyskland, så er det slut med den store grænsehandel, siger købmanden, der dog har gjort området med øl, vin og vand mindre end i en traditionel Rema 1000.
- Det er jo en af fordelene ved at være med i Rema 1000. Vi skal have et grundsortiment, men vi bestemmer selv space, siger han.
Nogle af de varer, som de tyske kunder kommer efter, er alt til hotdogs, marmelade, survarer, ost, leverpostej og sild.
- Jeg har ikke nået det nu, men jeg har planer om at lave en udstilling med alt til hotdogs. Tyskerne kan ikke købe røde pølser derhjemme, og når de har været på ferie i Danmark, har de spist ved en pølsevogn.
Det er nostalgi for dem at spise danske hotdogs, smiler Kim Nicolajsen.
Reklamerer i Tyskland
Han sender hver uge 7000 tilbudsaviser over grænsen som indstik i en lokalavis.
- Jeg håber, at vi kan øge mængden, og jeg skal have et møde med avisen om noget lokal markedsføring af vores varer, fortæller købmanden, der dog også satser på de danske kunder.
- Vi skal være den lokale butik, hvor kunderne kender købmanden og ved, at de får god service. Jeg kender rigtigt mange i lokalområdet, og når forældrene skal køre deres børn til sport i Grænsehallerne, kommer de forbi butikken. Jeg har spurgt flere, om de kunne forestille sig at handle her, når de kommer med deres børn.
Det siger de ja til, siger Kim Nicolajsen, der også satser på kunder fra tre campingpladser og nogle sommerhus i området.
- Turisterne kommer forbi butikken, hvis de kommer fra syd, nord eller vest, så jeg regner med, at vi kan hente noget handel der også, siger han.
REMA 1000 KRUSÅ:
Salgsareal:
660 kvadratmeter Ansatte: Tre fastansatte plus købmanden og 20 på timeløn