Nyt træk fra Kiwi i prisduel med Rema 1000
NorgesGruppens lavpriskæde Kiwi - nummer to på det norske marked - har det med at finde gode begrundelser for at sænke priserne og lægge et ekstra tryk på konkurrenterne.
Den 17. april skete det midt i coronakrisen, hvor kæden lovede at sætte priser ned på 200 varer i perioden frem til 15. juni. - for i alt 200 mio. norske kr. Det svarer til 137 mio. kr. Ifølge Kiwi var det kædens største prissænkning nogensinde. Den gang handlede det om at hjælpe nordmændene i krisetiden.
Ved udløbet af den kampagne 15. juni, havde Kiwi afløseren klar - nu frem til 1. august. Denne gang er argumentet for at sænke priserne med 20 pct. på over 200 ”nye” varer, at Kiwi vil gøre sommerferien hjemme i Norge billigere.
- Derfor sætter vi priserne ned på alt fra solcreme og barbergrej til mineralvand og burgere for nu at nævne nogle få. Der er også en del hverdagsvarer, som får nedsat pris. Det er over 200 nye varer, som vi sætter priserne ned på med 20 pct. eller mere, siger kommunikationsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi til branchebladet Dagligvarehandelen.
Kiwi indhenter Rema
Kiwi har længe været i offensiven med aggressive priskampagner, der har til hensigt at vælte markedsleder Rema 1000 af pinden - og afstanden mellem de to svinder ind. Sidste år havde de to ifølge Nielsen hhv. 23,2 og 21,8 pct. af det norske dagligvaremarked.
Samlet fylder det norske lavprissegment endnu mere i dagligvare-landskabet, end discount gør herhjemme, med en markedsandel, der er nået op på omkring to tredjedele og fortsat vokser.
Duellen mellem markedsleder Rema 1000 og Kiwi om at være størst bliver suppleret af nummer tre, Coop Extra, der er den allerhurtigst voksende kæde af alle i landet, fordi den løbende får tilgang fra andre Coop-formater.
Coop Extra følger efter
Gentagne pris-offensiver fra Kiwi havde indbragt kæden med over 680 butikker en position som landets billigste. Men så slog Rema igen, og i den seneste pris-sammenligning i tabloidavisen VG i april var det Reitangruppens lavpriskæde, der var blevet billigst.
VG’s Matbørs er det referencepunkt, som kæderne plejer at lægge mest vægt på. Men som vi ser det i discountsegmentet herhjemme, er prisforskellene ofte ret marginale.
Med til billedet hører også, at NorgesGruppen med en samlet markedsandel på 43-44 pct. ifølge de norske konkurrencemyndigheder har kunnet købe ind til væsentligt lavere priser end konkurrenterne hos nogle store leverandører.
Mens Rema tilsyneladende ikke reagerede med det samme på Kiwis nye prissænkninger fra 15. juni, gik Coop Extra ifølge Dagligvarehandelen i gang samme morgen med lignende prisfald.