Nye blepakker fjernede 100 lastbilkørsler hos Rema 1000
Vejen til at minimere CO2-udslippet fra varetransport handler om andet og mere end brændstof.
Selvfølgelig vil der være en stor gevinst for miljø og klima den dag, el- eller brintlastbiler - eller helt nye teknologier - vil kunne afløse de dieseldrevne lastvognstog, men indtil da er der flere knapper at skrue på for at reducere CO2-udslippet.
Lige som svenske ICA er der danske kæder, der undersøger, om de kan bruge fossilfri bio-diesel, som ikke forøger den samlede CO2- mængde i atmosfæren - men aktuelt skulle økonomien i det ikke være så attraktiv.
Alle kæder arbejder på at skabe smartere og mere effektiv logistik med færre tomme lastbilkilometer, og franchisekæden Rema 1000 står bag et meget pædagogisk eksempel på et tiltag af anden karakter.
Nye og mindre blepakker i kædens eget mærke tager mindre plads op og skærer dermed 25 pct. af transport-behovet.
- Vi arbejder med reduktion af pakninger. For eksempel har vi reduceret pakkestørrelser på bleer, så vi sparer over 100 kørsler med lastbiler om året alene på den vare, siger Jonas Schrøder, som er kommunikationschef i Rema 1000.
Rema har også taget to større anlæg i brug ved lagrene i Vejle og Horsen, der gør det muligt at køle med CO2 - i stedet for med dieselmotorer, som jo producerer mere CO2.
Det har ifølge Rema sparet 570.000 liter diesel om året fra kædens 109 køletrailere, svarende til 1.500 tons CO2.