Nu er Rema 1000 også gået online

Reitan 27. okt 2016 -
This describes the image
Foto: Rema 1
Skrevet af: Søren Tougaard

 

For præcis en måned siden annoncerede Rema 1000 planerne om at lancere den nye deletjeneste Vigo den 25. oktober. Derfor var datoen også imødeset med spænding hos adm. direktør Henrik Burkal og resten af Rema 1000’ ledelse.

Sidst på eftermiddagen havde Rema 1000’s adm. direktør endnu ikke det fulde overblik over, hvor mange handler, Vigo havde genereret på første dag, men Henrik Burkal mente alligevel, Vigo havde fået en rigtig god start.

- Vi havde sat os en ambition på minimum 10.000 indkøbere den første uge, og kom over 18.000 indkøbere. Det er flot, og vi er meget stolte over, at så mange har tilmeldt sig tjenesten men samtidig også meget ydmyge, siger Henrik Burkal. I snit svarer det til 63 indkøbere per butik.

Rema 1000’s mål var at få 50 indkøbere tilknyttet hver butik, og det mål har kæden stort set indfriet med få undtagelser. Og at rekrutteringen af de mange indkøbere er gået så hurtigt, tilskriver Henrik Burkal i høj grad de 282 butikker.

- Vores butikker har været meget aktive i at rekruttere indkøbere, og det er jo en styrke ved den lokale købmand, fortæller han.

Bæredygtig løsning

Endnu står handlen af dagligvarer over nettet blot for 1-2 procent af den samlede dagligvareomsætning på 110 mia. kr. herhjemme.

Coop gik for få måneder siden ind på onlinemarkedet for dagligvarer, og Nemlig.com har også planer om at rulle deres koncept ud til endnu flere dele af landet.

Men mens konkurrenterne må investere i distribution og har omkostninger forbundet med pakning og håndtering af ordre, slipper Rema 1000 helt for dette med Vigo, hvor discountkæden blot stiller platformen til rådighed for indkøbere og forbrugere.

- Lad os bruge de ressourcer, der allerede eksisterer. Det er hele ideen bag Vigo. Der er ingen, der har lanceret en sådan løsning før, så hvor hurtigt det går, er der ikke nogen, der ved. Men vi har naturligvis en ambition om, at det skal blive en succes og en bæredygtig løsning, siger Henrik Burkal.

Selv om Rema 1000 ikke tjener penge på Vigo-platformen, er håbet alligevel, at deletjenesten vil være med til at bakke op om den lokale handel og generere meromsætning i kædens butikker.

Om Vigo:

Vigo findes i Rema 1000’s nye app, hvor man kan:

Lave indkøbslister til at dele

Bede andre om hjælp til købe ind i Rema 1000

Hjælpe andre med at handle

Sortere på mærker, f.eks. økologi, glutenfri mv.

 

Opdateret 10. nov 2020