Norgesgruppen vinder terræn - Remas markedsandel skrumper

Reitan 26. apr 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Det norske dagligvaremarked er modsat dansk dagligvarehandel præget af få aktører med store markedsandele. Således sidder Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 på hele 96,4 pct. af al norsk dagligvarehandel ved udgangen af første kvartal i år, viser de seneste tal fra analysevirksomheden Nielsen.

I første kvartal af 2019 var værditilvæksten på det norske dagligvaremarked på 1,7 pct., svarende til 698 mio. norske kr. eller 544 mio. kr. i forhold til første kvartal 2018. Det selv om påsken først faldt i andet kvartal i år.

Der er dog ret markante forskelle på dagligvareaktørernes aktuelle form i Norge.

Norges største dagligvarekoncern, Norgesgruppen, har styrket sin position og har nu en samlet markedsandel på 43,9 pct. Det er en stigning på 0,7 procentpoint på et år og kan i høj grad tilskrives fremgangen i discountkæden Kiwi, som ligeledes har været 0,7 procentpoint i perioden til en samlet markedsandel på 22,1.

Derimod har væksten i Norgesgruppens øvrige store dagligvareformater Meny og Spar/Eurospar været beskedne 0,1 og 0,2 procentpoint.

Flere discountbutikker

Anderledes tilbagegang har der været i Rema 1000, som er den tredjestørste dagligvarekoncern i Norge.

Her er markedsandelen faldet fra 23,9 til 23,4 pct. på et år.

Trods faldet er Rema 1000 stadigvæk den største enkeltstående dagligvarekæde i Norge, men Kiwi nærmer sig.

I Norge indtager Coop en markedsposition som nummer to med en andel på 29,1 pct. Det er et lille fald på 0,1 pct. i forhold til første kvartal sidste år.

Størst vækst har Coop haft i discountkæden Extra, der har øget markedsandelen med 1,2 procentpoint til 14,1.

Derimod må Coop notere sig fald i alle øvrige fire kæder. Størst har tilbagegangen været i Coop Prix med et fald på 0,7 procentpoint, så kæden nu har en samlet markedsandel på 4,2 pct.

Samlet set står discountkæderne nu for 68,5 pct. af dagligvareomsætningen i Norge, hvilket er 0,6 procentpoint højere end sidste år.

Fremgangen for discountsegmentet afspejler sig også i udviklingen i antallet af butikker.

Her er der det forgange år blevet 35 flere discountbutikker i Norge, mens supermarkeder og nærbutikker er blevet henholdsvis 10 og 21 færre, viser opgørelsen fra Nielsen.

 

Opdateret 10. nov 2020