Myndighed giver Reitan ret i kritik af forskelsbehandling

Reitan 14. nov 2019 -
This describes the image
Norgesgruppen fra Norge ejer dele af Dagrofa Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Opdateret

Norske Reitangruppen, der ejer Rema 1000, har gentagne gange beklaget sig over, at markedsleder NorgesGruppen har kunnet købe ind til helt andre priser og betingelser, end Reitan selv kunne få.

Nu peger en frisk rapport fra det norske Konkurransetilsynet på "overraskende" store forskelle mellem de priser, som danske Dagrofas største ejer NorgesGruppen og de nærmeste konkurrenter har betalt visse leverandører.

Coop og Rema 1000 har i flere tilfælde betalt over 15 pct. mere end rivalen, fremgår det af rapporten "Kartlegging av innkjøpsbetingelser i norsk dagligvaresektor", der blev offentliggjort 13. november.

Efterforskning og myndighedsraid

– Vi er overraskede over, at det er så store prisforskelle. Prisforskelle i sig selv er ikke ulovlige, men dersom den form for prisforskelle har medført, at forbrugeren har betalt højere priser som følge af dette, kan der foreligge et brud på konkurrenceloven. Flere forhold, blandt andet resultaterne af vores kortlægning, er baggrunden for, at vi nylig har været på bevissikrings-besøg hos to leverandører og en dagligvarekæde. Vi har nu startet en efterforskning for enten at få afkræftet eller bekræftet, om konkurrencereglerne er overtrådt, siger den norske konkurrencedirektør Lars Sørgard i en pressemeddelelse.

Detailvirksomheden, der fik besøg af konkurrencemyndigheden, er netop NorgesGruppen, der har en markedsandel på 43-44 pct.

Leverandørvirksomhederne er Mondelez og det Orkla-ejede selskab Lilleborg.

Konkurransetilsynet er gået grundigt til værks og har undersøgt aftalerne bag 25 pct. af de tre største aktørers samlede omsætning.

"Vi forhandler hårdt for kunderne"

Ikke alle leverandører har givet store prisforskelle, men i stort set alle tilfælde har den største kæde - altså NorgesGruppen - fået de bedste betingelser.

Koncerndirektør i NorgesGruppen, Per Roskifte, peger i en pressemeddelelse på, at det hverken er ulovligt eller unaturligt, at markedslederen sikrer sig de bedste indkøbsbetingelser.
- Konkurransetilsynet har dokumenteret, at vi har gode betingelser på flere varegrupper. Det viser, at vi er hårde forhandlere på vegne af kunderne, siger han.

Det norske dagligvaremarked er kendetegnet ved at bestå af kun tre store aktører, som alle er norske, hvor vi i Danmark har fire store - og dertil de ressourcestærke internationale discountgiganter Aldi og Lidl.

Den norske regering har taget initiativ til undersøgelsen, der indgår i en større redegørelse om konkurrencen på dagligvaremarkedet, som er på vej.

Erhvervsminister Torbjørn Røe Isaksen noterer sig også NorgesGruppens særstilling.

– Konkurransetilsynet har gjort et grundigt job. Uafhængigt af, hvordan forskellene i indkøpspriser beregnes, viser kortlægningen, at Norgesgruppen får bedre betingelser end de andre kæder, siger han.

Opdateret 10. nov 2020