Lokalt købmandsskab styrker Løvbjerg
Sorte tal på bundlinjen med udgangen af 2015 står allerøverst på ønskesedlen for den jyske kapitalkæde Løvbjerg og kædens adm. direktør siden januar 2014, Jesper Due. Og selv om den relativt nye direktør endnu ikke tør sige, at det lykkes, har han ikke revideret det ønske.
- Jeg kan i hvert fald sige, at det går bedre i år, end sidste år, siger han.
Kæden kom ud af 2014 med et underskud på 8 mio. kroner og et omsætningsindeks sammenlignet med året før på 98,9.
- Men det er for tidligt at sige noget om årets resultat endnu. De tre første kvartaler kan se nok så flotte ud, men fjerde kvartal er i dagligvarehandlen afgørende for det endelige resultat, siger Jesper Due.
For at styrke omsætningen og ikke mindst indtjeningen har kæden det seneste år lagt flere beslutninger over på de lokale købmænd.
- Der er så stor forskel på kunderne i butikkerne på Trøjborg i Aarhus og i Nykøbing Mors, at det er vigtigt, at købmanden i den enkelte butik har mulighed for selv at have indflydelse på sortimentet. Købmanden i Aarhus har eksempelvis udvidet afdelingen med specialøl og i stedet reduceret pladsen til dyremad, siger direktøren.
Omsætningen vækster hver måned
Et andet vigtigt fokus i kæden har ligget på udviklingen af ugens avis.
- Vi har øget salget af varer fra kampagneavisen, og der er jo også varer, som vi tjener penge på, siger Jesper Due og tilføjer, at fødselsdagskampagnen for kædens 89 års fødselsdag er kommet godt fra start.
Der er også lidt fødselsdagsstemning over udviklingen i omsætningen, som Jesper Due dog ikke vil sætte et indekstal på.
- Butikkerne vækster i omsætning måned for måned. Vi er ret godt tilfredse med vores omsætningsvækst, som skyldes flere kunder. Gennemsnitskøbet er stort set det samme.
Salgsaviserne er med til at trække kunder ind i butikken. Det samme er Solhjulet, som er flyttet ind i butikkerne med cirka 250 økologiske varer i en shop-in-shop.
- Vi kan i hvert fald konstatere, at vi har et kundegrundlag til Solhjulets varer, siger direktøren og tilføjer, at der er rigtigt mange årsager til, at man trækker flere kunder ind i en butik.
- Vi har givet alle butikker en light-renovering til et millionbeløb, og det hjælper naturligvis også, siger Jesper Due, der ikke vil varsle nye butikker lige nu.
- Vi vil meget gerne udvide kæden, men først skal vi have sorte tal på bundlinjen, så kommer de nye butikker, siger han og glæder sig over kædens nye bestyrelsesmedlem, Michael Østergaard.
- Han kommer med stor erfaring fra branchen - og har et godt kendskab til de selvstændige købmænd. Selv om vi er en kapitalkæde, har vi meget fokus på købmandsskabet, siger Jesper Due.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Gode tilbud er med til at trække kunder ind i Løvbjergs butikker. Kæden har haft fokus på udvikling af salgsavisen.