Lidl åbner en mega-butik i Irland

Reitan 22. okt 2015 -
This describes the image

Den internationale tyske discountkæde Lidl eksperimenterer for tiden med langt større butiksformater i flere lande i Europa.

Dansk Handelsblad har tidligere omtalt en ny Lidl i Sverige på 2200 kvm. - dobbelt op i forhold til den gennemsnitlige nye discountbutik her i landet - men den bliver i den grad overgået af en ny Lidl i Gorey, Irland.

Den ombyggede irske Lidl, som genåbnede 1. oktober, er nu på 2800 kvm. - i to etagers højde.

Lidl i Irland omtaler den selv som et nyt koncept, og der er tale om et "multimillion-projekt" målt i euro. Euroen er ca. 7,50 kr. værd.

Ifølge det irske brancheblad Shelflife er stort set alt større i den nye butik, lige fra Lidls i forvejen brede gange, som har fået lagt ekstra 27 cm til i Gorey, til forbedrede kundefaciliteter, der også omfatter et puslerum, hvor kunderne kan skifte babyen.

Ifølge Lidls irske direktør, Niall Murray, er den nye butik designet til hypereffektive arbejdsgange, og på energisiden sparer den op mod 50 pct. strøm.

- Det er kun begyndelsen for os. Vi vil fortsætte med at investere i nye butikker og moderniseringer i de kommende måneder og år, siger han til shelflife.ie.

Discount sprænger grænser

Meget store discountbutikker er ikke noget helt nyt fænomen.

I Norge har både Rema 1000 og NorgesGruppens Kiwi, som begge er kendt herhjemme, bygget over 3000 kvm.

Rema 1000 har dog grundlæggende droppet det helt store format igen, mens Kiwi har åbnet Kiwi XL nummer to i Drammen så sent som i marts i år.

I Norge bruger man ikke begrebet discount, men lavpris. Med de markante ændringer, som discountbutikkerne i de senere år har gennemgået med hensyn til størrelse og sortiment både her i landet og internationalt, giver det mere og mere mening at droppe discount-begrebet som analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia har gjort det.

Discountkædernes butikker er her omdøbt til lavpris-supermarkeder. Og det er også sådan, Lidl helst vil kendes.

Dansk Handelsblad har uden held søgt flere oplysninger om det nye koncept i Irland hos Lidls internationale presseservice.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Arkivfoto: Lars Holm

Opdateret 10. nov 2020