Kunder går efter bedre kvalitet
De store internationale fagmesse Anuga i Køln i oktober er ikke kun en god mulighed for at opdage og købe nye produkter til kæden. Messen er også et udstillingsvindue for tendenser på fødevaremarkedet.
Ved en præsentation af årets Anuga fremlagde projektleder Lorenz Rau nogle af de fremtrædende tendenser.
– Den globale trend bevæger sig fra kvantitet hen imod en konkurrence på kvalitet. Stigende urbanisering, øget beskæftigelse og indtægter samt en forbedret infrastruktur ændrer kundernes levebetingelser og behov. De faktorer fører til en stigning i efterspørgslen efter individuelt tilpasse og innovative fødevarer, sagde han.
Han tilføjede, at forbrugerne samtidig bliver stadig mere bevidste. De er i højere grad opmærksomme på, hvor meget de spiser, og hvor fødevarerne kommer fra.
Kvalitet
Fødevareproducenterne oplever i disse år er voksende pres på prisen, og de skal konstant leve op til krav om mere service, bedre kvalitet, større omkostningseffektivitet og innovation.
På det tyske marked er forbrugerne i gang med at ændre adfærd:
– Antallet af forbrugere, som er parate til at betale mere for fødevarer af høj kvalitet, er stigende. Forbrugerne køber mindre og ofte i mindre mængder, men med højere kvalitet.
Producenterne skal dog i stigende grad leve op til krav om, at fødevarerne på samme tid skal give god værdi for pengene, smage godt, være af høj kvalitet, være sikre, forskelligartede, nemt tilgængelige og bæredygtige:
– Producenterne kan ikke længere begrænse deres fokus til en enkelt trend. Derfor kan nye markedssegmenter opstår: Funktionelle fødevarer, vegetar- og veganprodukter, gluten- og laktosefri produkter, kaloriefattig/specialkost og bekvemme produkter samt produkter med speciel oprindelsesbetegnelse som regional, bæredygtig, Fair Trade og økologisk, sagde Lorenz Rau.
Bæredygtigt
Han oplyste, at stadig flere forbrugere i dag efterspørger bæredygtige produkter. Internationale undersøgelser viser, at 35 pct. af de adspurgte forbrugere prioriterer bæredygtig produktion og Fair Trade meget højt, når de køber fødevarer.
Også dyrs velfærd er i de seneste par år blevet et vigtigt kriterium for mange forbrugere.
Vigtige tendenser er desuden convenience – og så er der en klar tendens i, at kæderne private labels fås i en stadig bedre kvalitet.
Innovation i fødevarebranchen er højt prioriteret blandt udstillerne på Anuga i Køln.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Anuga