Kræftens Bekæmpelse og Rema samarbejder mod fedme

Reitan 31. aug 2020 -
This describes the image
Den svære samtale om overvægt er omdrejningspunktet i Kræftens Bekæmpelses nye oplysningskampagne "et ufedt budskab". Skuespiller Anders W. Berthelsen talsperson for kampagnen, som blandt andet omfatter en kort kampagnefilm. Foto: Kræftens Bekæmpelse

Har Rema 1000's beslutning om at fjerne to-liters sodavand fra kædens butikker siden 2017 betydet et mersalg af de mindre størrelser - eller et reduceret sodavandsforbrug blandt kunderne generelt?

Dét, samt andre, spørgsmål skal et nyt studie fra Kræftens Bekæmpelse finde svar på i samarbejde med Rema 1000.

Det skriver Kræftens Bekæmpelse i en pressemeddelelse i forbindelse med foreningens nye kampagne "Et ufedt budskab", der skal sætte fokus på overvægt og dets betydning for følgesygdomme som kræft.

Målinger foretaget af analyseinstituttet GFK viser, at over de sidste 10 år er danske husstandes sodavandsforbrug i gennemsnit steget med 19 liter til 86 liter årligt.
Stigningen er godt hjulpet på vej af afskaffelsen af sodavandsafgiften i 2014, viser tal fra Bryggeriforeningen. Således viser branchedata, at salget af sodavand er steget med 27 pct. siden afgiftsnedsættelsen i 2014.

Mindre portioner

Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse køber og spiser hver dansker ca. 12,3 kilo slik og chokolade om året, hvilket giver os en førsteplads på verdensplan. Det stigende indkøb af sukkerholdige fødevarer skyldes bl.a. større portions- og pakkestørrelser.

Fortsætter udviklingen, vil op mod 66 pct. af den danske befolkning være overvægtige i 2045. Det vil betyde op mod 48.000 flere kræfttilfælde over en 30-årig periode alene på grund af overvægt. Derfor er der brug for, at både forbrugere og detailhandlen gør op med de nuværende portionsstørrelser, lyder det fra Gitte Laub Hansen, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

- Overvægt er den andenstørste risikofaktor for kræft, og årsagerne til overvægt er komplekse, derfor er løsningerne heller ikke simple. Hvis overvægtskurven skal knækkes, så skal sodavand, slik- og chipsposen, pizzaen, kanelsneglen og burgermenuen ned i størrelse. Derfor har vi også iværksat forskellige initiativer og samarbejder for at inspirere erhvervslivet – ikke mindst fødevarevirksomheder, detailhandlen og foodservice-virksomheder – til at downsize portions- og pakkestørrelser og udfase de største størrelser. Selv en reduktion på 5-10 pct., når det gælder pakke- og portionsstørrelser, vil gøre det nemmere for danskerne at leve sundt, lyder det.

Rema som forløber

Hos Rema 1000 skal forskere fra Fødevare- og ressourceøkonomisk Institut ved Københavns Universitet nu undersøge, hvilken effekt kædens beslutning om at udfase to-liters sodavand har haft.

- Vi er klar til at tage vores del af ansvaret for at forebygge overvægt. Det at fjerne to-liters sodavand er blot ét af flere initiativer, vi har sat i gang, som vi håber, bidrager til, at vores kunder får lettere ved at købe sundt ind i vores butikker, siger indkøbs- og marketingsdirektør Anders Jensen fra Rema 1000 i meddelelsen.

Opdateret 10. nov 2020