Kolonialmajoren drømmer stadig om at overhale Netto
Det er ikke til at mærke på Odd Reitan, at han netop har præsenteret det bedste resultat i Reitangruppens historie over for den samlede norske presse på hjemmebanen i Lade Gaard, Reitansgruppens hovedkvarter i Trondheim.
Pulsen er lav, smilet imødekommende og ganske langt fra det selviscenesatte billede af, hvordan erhvervsmilliardærer ellers toner frem på de store verdensscener.
Med den selvudnævnte titel som kolonialmajor gør Odd Reitan da også selv meget for at virke ganske uhøjtidelig. Selv om Odd Reitan efterhånden har præsenteret årsregnskaber utallige gange, efter han for alvor påbegyndte den enestående erhvervshistorie med Rema 1000 tilbage i 1979, kan den 65-årige erhvervslegende stadig blive bevæget.
Det sås under præsentationen af årsregnskabet, da han tunede tæt ind på de i dag 38.000 medarbejdere, der gør Odd Reitans drøm mulig, og som år for år sørger for, at livsværket, Reitangruppen, voksede endnu større og i dag omsætter for ca. 84 mia. kr. En vækstrejse, der betyder, at Reitangruppen i dag har firedoblet omsætningen i forhold til 2000.
- Vores ledere og medarbejdere er vores største aktiv. Entusiasmen sprudler for, at vi skal blive bedre hver eneste dag, sagde Odd Reitan og blev tydeligt rørt under pressesceancen kort forinden.
Købmændene tror på det
Efter pressemødet samledes den største interesse sig om kolonialmajorens ældste søn Ole Robert Reitan, der som adm. direktør for Rema 1000 i høj grad har tegnet Reitangruppens ubetinget største forretningsområde udadtil. I dag sidder Odd Reitan som adm. direktør for Reitangruppen og er samtidig bestyrelsesformand for Reitangruppens fem forretnings-områder, Rema 1000, Reitan Convenience, Uno- X-Gruppen, Reitan Ejendom og Reitan Kapital. Roller, der ikke blot sikrer Odd Reitan det forkromede og strategiske overblik over milliardforretningen, men et lige så stort indblik i hver en afkrog af Reitangruppens efterhånden mange aktiviteter på seks udenlandske markeder, hvor ikke mindst Danmark står hans hjerte nært efter etableringen i 1994.
Her er ambitionen stadig at overhale discountkonkurrenten Netto og sikre sig positionen som den største dagligvarekæde i Danmark, fortæller Odd Reitan.
Og med imponerende vækstrater i Danmark de senere år, senest med en vækst på 8,2 pct. og en omsætning på 12,3 mia. kr. i 2016, har endnu flere fået troen på, at drømmen er indenfor rækkevidde, selv om der er stadig er et spring op til Nettos markedsandel.
Ifølge Retail Institute Scandinavia er den 14,7 pct., mens analysevirksomheden angiver Rema 1000’ markedsandel til 10 pct. i Danmark umiddelbart før 2016-regnskabet.
- Det har altid været min drøm, at Rema 1000 en dag skulle blive den største kæde i Danmark. Da jeg fortalte det på et årsmøde for cirka 20 år siden, klappede købmændene ganske forsigtigt. Nu kan man se i deres ansigtsudtryk, at de virkelig tror på det, fortæller Odd Reitan, der ikke ønsker at sætte årstal på, hvornår han forventer, drømmen bliver virkelighed.
Må leve med kannibalisering
Set tilbage over de sidste fire-fem år har Rema 1000 haft en fremgang i omsætningen i de danske butikker på ca. 1 mia. kr. om året. Odd Reitan forventer, at væksten bliver på samme høje niveau de kommende år, hvor målet er at åbne 15- 25 nye butikker om året og komme over 400 butikker på sigt.
- Vi har allerede en rigtig stor markedsandel i Danmark, og den forventer vi vil vokse de kommende år. Så vores vækst fortsætter i Danmark, siger han.
Med planer om mange flere nye Rema 1000-butikker i Danmark kan en del af kædens nuværende købmænd måske frygte, at de vil tabe omsætning til de nye butikker.
Den bekymring kan Odd Reitan godt forstå, for han medgiver, at kannibalisering er uund-gåeligt, hvis Rema 1000’ vækststrategi skal realiseres i Danmark.
- Kannibalisering kan ikke undgås, når vi åbner mange nye butikker, men vores erfaring fra Norge er, at vi totalt set tager markedsandele fra vores konkurrenter, der langt opvejer kannibaliseringen, siger Odd Reitan.
Indtjeningen vil stige
Det er ikke kun omsætningen, resultatet og antallet af butikker, der er vokset kraftigt i Danmark de senere år. Det samme er Rema 1000-købmændenes indtjening, som fra 2014 til 2015 steg fra 1,2 mio. til 1,3 mio. kr. i gennemsnit. I 2016 lykkedes det dog ikke at hæve indtjeningen yderligere, men det forventer Odd Reitan vil ske igen de kommende år.
- Et af vores største ønsker er at skabe lykkelige og rige købmænd. Det er virkelig vigtigt for os, og derfor forventer jeg også, at indtjeningen i Danmark stiger, siger han.
Odd Reitan siger, at man ikke kan sammenligne indtjeningen i Danmark med Rema 1000-købmændenes i Norge på cirka 2,2 mio. norske kr. da den norske kr. er 20 pct. mindre værd end den danske.