Købmænd på krydstogt
"Det er nu rart at have jer på en færge, for så kan ingen tage hjem før tiden,” lyder det med et smil fra direktør i Dagrofas Købmandshuset, Jørgen Nielsen.
Han byder velkommen i konferencelokalet på M/S Crown Seaways tirsdag eftermiddag ved 16-tiden.
Men intet tyder nu på, at nogen af de 130 købmænd har lyst til at tage hjem. De har taget det meste af tre dage fri fra deres butikker for at møde kædeledelserne for Spar og Min Købmand – og ikke mindst hinanden – til en seriøs snak om kædernes fremtid.
Færgen er dårligt lagt fra kaj i København, før alle er samlede på tiende dæk til et stramt program med oplæg fra blandt andre HR direktør i Dagrofa, Ditlev Piper, der siger:
”I skal sætte vækstmål, som bringer jer ud af comfortzonen. Det betyder, at I skal sætte nogle mål, som I ikke helt ved, hvordan I når. Men husk, at målene skal være nærværende.”
Han suppleres af begejstringskonsulent i koncernen Kim Babbel:
”I er nødt til at vide, hvor I vil hen. Forestil dig at stå på en banegård og skulle bestille en togbillet uden at kende destinationen. Så risikerer man at ende et sted, man slet ikke ønsker.”
Efter peptalken samles købmændene i grupper for at snakke konkret om vækstledelse og væksttavler, der er handlingsplaner for butikken, og for at udveksle erfaringer og inspirere hinanden.
I de gamle købmænds ånd
Turen er finansieret af Købmandsforeningen Danmark, der har besluttet at bruge op til 440.000 kroner af formuen.
- Vi har pengene, og i vores vedtægter står, at de skal bruges til at uddanne købmændene, siger formand for Købmandsforeningen, købmand i Min Købmand Nr. Vorupør, Kim Poulsen, der deltager på turen på lige vilkår med sine kolleger.
- Men vi har ikke selv ressourcer til at arrangere en sådan tur, så vi kontaktede Dagrofa, hvis købmænd har det største behov lige nu, og spurgte, om de ville arrangere turen, fortæller Kim Poulsen og tilføjer, at de tre dage har været en succes.
- Og den er helt i den ånd, som købmændene for flere end 100 år siden besluttede at betale deres kontingent på én krone om året til, siger Kim Poulsen.
Spar Norge med et nyt koncept
Onsdagen indledes med morgenmad med udsigt til den smukke Oslo Fjord, omkranset af efterårsgyldne farver. Derefter to timers oplæg og gruppearbejde, inden tre busser kører de 130 købmænd til et besøg i NorgesGruppens hovedkvarter midt i Oslo.
Spar i Norge var for et par år siden igennem den udvikling, som de danske købmænd nu står overfor. Det har i Norge betydet vækst, og nu skal købmændene se tre Spar-butikker i Oslos omegn – to på cirka 700 kvadratmeter, ejet af NorgesGruppen, og én på 400 kvadratmeter, ejet af købmanden. Alle tre er selvfølgelig opgraderet til kædens nye profil.
Markiserne i butikkerne er grå-brune med et rustikt præg, og billeder af produkter viser kunderne, hvor de forskellige varer er i butikken. På røde endegavle á la danske Meny er varer på tilbud.
Bemærkelsesværdigt for den nye profil er også store frugt- og grøntafdelinger, åbne slagter-delikatesseafdelinger med et relativt stort udvalg af færdigretter samt bake-off.
En af de ting, som flere købmænd er inspireret af, er bæreposer med ingredienser til en middag for fire med opskrifter trykt på posen.
”Det skal jeg hjem og afprøve,” lyder det fra flere.
Farvel med et kram
Efter fire og en halv time i Oslo går turen tilbage til færgen og flere oplæg efterfulgt af gruppearbejde. Aftensmaden indtages på ottende dæk, men selv efter en lang dag med masser af indtryk, er det i høj grad butikken derhjemme, der er emnet ved bordene.
Èn købmand har besluttet sig for at vende hele butikken om, så kunderne går lige ind i frugt- og grøntafdelingen. En anden vil have en kaffemaskine. Væksttavler er samtaleemne flere steder.
Inden købmænd og kædeledelse siger farvel torsdag formiddag, underskriver købmændene en kontrakt med kædeledelsen. Den indebærer, at den enkelte købmand sætter et vækstmål med udgangspunkt i konkrete handlinger, og at kædens salgsrådgivere nu vil komme ud i butikkerne og stille krav til den enkelte købmand med udgangspunkt i vækstplanen.
”Jeg vil gerne sige personligt farvel til jer alle, derfor står jeg ved døren, når I går ud. Når vi afsluttede kædemøder i Profil Optik, gav vi altid hinanden en krammer, og de, der har lyst, vil jeg gerne give en vækstkrammer,” siger direktør Jørgen Nielsen, der kom til Dagrofa i januar 2014 efter 10 år som leder af Profil Optik.
Én efter én forlader købmændene M/S Crown Seaways.
De fleste har fået en krammer af deres direktør.
Malene Hansen:
”Turen har været tiden værd”
Malene Hansen er købmand i anden generation i Spar i Haderup
- Mit hoved er fyldt op med nye tanker, og det bliver spændene at komme hjem og afprøve nye ideer, siger Malene Houni Hansen.
Hun er købmand i anden generation i den midtjyske by Haderup og har netop været på en tre dages studietur på Oslo-færgen sammen med ledelsen i Købmandshuset og cirka 130 kolleger.
Malene Hansen tog med på turen for at møde kollegerne og kædekontoret og for at få viden og ny inspiration, og de mål fik hun indfriet.
- Turen har været tiden værd, for jeg føler, at jeg er kommet tættere på kædekontoret. Ud over at jeg har fået ny inspiration af både kolleger og ledelsen og af besøgene i de norske Spar-butikker, har jeg fået bekræftet, at den positive tilgang til det daglige arbejde er afgørende for vores succes, siger Malene Hansen og tilføjer, at det har været spændende at høre om nogle af de tanker, som kædeledelsen gør sig om fremtiden.
Malene Hansen har som Årets Købmand været på inspirationstur i Irland, hvor hun også mødte ledelsen for Spar International og kolleger fra hele verden. Hun har også for nylig været på vækstkurser i Købmandshuset og oplevede derfor, at nogle af de ting, hun hørte på turen til Oslo, var gentagelser.
- Men turen til Oslo har samtidig styrket vores sammenhold i kæden. Det er dejligt at se glæden hos kollegerne. Den har afløst den usikkerhed, som vi alle har haft ved tanken om fremtiden, siger købmanden.
Sat nye mål for vækst
Siden vækstkurserne har Malene Hansen indført væksttavler. Det er en handlingsplan, hvor der i Haderup nu er sat mål for fire nye fokusområder butikken.
- Mine medarbejdere har altid haft deres ansvarsområder, men nu har vi fået ekstra fokus nogle områder, og jeg går selv gået foran som coach, siger Malene Hansen, der som et resultat af væksttavlerne har opnået en fremgang, så butikken nu er rykket fra indeks 102,5 til 104.
Men det er ikke nok for Malene Hansen.
Hun har nu underskrevet en kontrakt med Købmandshuset. Den går ud på, at hun skal sætte mål for sin fremtidige vækst – til gengæld får hun løbende besøg af sin salgsrådgiver, der vil holde hende fast på målene.
- Mit mål er, at vi ved årsskiftet ligger på indeks 110. Det er ikke noget, vi bare lige gør, men jeg håber, at jeg kan nå det selv i samarbejde med mine medarbejdere. Det er dog dejligt at vide, at vi har en livline i baghånden, hvis vi får brug for det, siger Malene Hansen.
Niels Vad:
”Kædeledelsen lytter til os”
Niels Vad er - sammen med sin søster Tina - købmand i tredje generation i sommerbutikken Min Købmand i Liseleje
- Det hjælper ikke, at man bare sidder derhjemme og klager over baglandet. Fortæller vi ikke kædekontoret, hvor vores udfordringer er, kan vi ikke forvente, at der sker noget. Det er altid givet godt ud at tage med. Man får inspiration og gode fif fra kollegerne, og man præsterer bare bedre efter en peptalk, siger Niels Vad.
Han er sammen med 130 kolleger fra Spar og Min Købmand samt kædeledelsen på en tre dages studietur til Oslo.
- Jeg oplever, at ledelsen gerne vil lytte til os, og selvfølgelig er der bedre mulighed for at blive hørt på en tre dages tur, end på et formiddagsmøde i Ringsted, siger Niels Vad.
Han er sammen med sin søster Tina Vad tredjegenerationskøbmand i Min Købmand i Liseleje i Nordsjælland. Butikken sælger fem gange så meget om sommeren end på en vinterdag, men efter en noget kold sommer ligger butikken i månederne august til oktober nu på indeks 105 sammenlignet med sidste år.
- Jeg håber, at vi med vores deltagelse får indflydelse på, hvordan kædens nye koncept kommer til at se ud. Et af vores ønsker er at kunne vælge frit i hele sortimentet, når vi bestiller varer. Eksempelvis vil vi gerne have Gobi-vine ligesom Spar og Meny, siger Niels Vad.
Fået masser af gode ideer
Butikken i Liseleje har et salgsareal på 200 kvadratmeter, og da de butikker, som købmændene besøger, alle er Spar-butikker - den mindste på 400 kvadratmeter - kan Niels og Tina Vad selvfølgelig ikke overføre ret meget direkte til deres egen butik.
- Men det er sjovt og inspirerende at se butikkerne, og vi har fået masser af ideer, der kan løfte vores omsætning. Blandt andet er vi enige om, at vi, så snart vi kommer hjem, skal have en kaffemaskine, så vi kan sælge en god kop kaffe til god pris, siger Niels Vad.
Han underskrev som sine kolleger en kontrakt med Købmandshuset, der indebærer, at de to søskende har sat et mål om at lande på indeks 110 ved udgangen af 2016. Købmændene vil løbende af deres salgsrådgiver bliver holdt op på målet.
- Man kan da ikke andet sige ja tak til den mulighed. Vi skal jo fremad. Vi vil det, og vi vil involvere vores medarbejdere, siger Niels Vad, der forestiller sig, at de skal have lidt hjælp fra kædekontoret.
- Vi har nogle konkrete ideer, som nok kræver lidt assistance, siger han.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Niels Vad er medejer af Min Købmand i Liseleje og Malene Hansen ejer Spar i Haderup. De havde begge en god oplevelse på turen Oslo tur-retur.