Kiwis markedsandel når 20 pct. - i Norge

Reitan 23. feb 2016 -
This describes the image
Foto: Kiwi/ Anders Martinsen

Herhjemme har Dagrofas discountkæde Kiwi nået en markedsandel på godt og vel 2 pct.

I kædens hjemland Norge er den tæt på at fylde 10 gange så meget i markedet - med en andel, der er ved at bryde gennem 20 procents-muren.

I januar satte Kiwi rekord for en hel måned med 19,7 pct., og i uge 4 lagde kæden et ekstra gear ind:

- 20,2 pct. markedsandel i uge fire var en stor og vigtig milepæl for os. Vi havde et mål om at nå 20 pct. i 2017, men det ser ud til, at vi kan nå det mål allerede i år, siger Jan-Paul Bjørkøy, som er adm. direktør i Kiwi Norge.

Han tilføjer, at kæden har et langsigtet mål om at blive størst i Norge.

Det siger imidlertid meget om de norske forhold, når en andel på hele 20 pct. ikke rækker til at være størst. Foran ligger stadig Kiwis ærkerival Rema 1000, der har kurs mod de 25 pct.

Til sammen nærmer de to lavpriskæder sig altså halvdelen af markedet.

Præcis hvor stor en andel den Reitan-ejede kæde Rema 1000 har nu, dukker nok snart op. Nielsen i Norge har endnu ikke offentliggjort sine uafhængige tal for markedsandele i 2015.

Opdateret 10. nov 2020