Issalget ligner en gennemsnitssommer

Reitan 8. aug 2019 -
This describes the image
Lidl, Naturli' og 7-Eleven fortæller at salg af is i 2019 er gennemsnitlig. Vegansk is sælger godt.|Netto og Salling Group præsenterer underskud i Sverige|||Butikselev i logistisk, mejeri og lager i dagligvarebranchen||Sara Kloster Spar Thisted på Simons Bakke|par Simons Bakke Thisted købmand Sara Kloster|Spar Simons Bakke Thisted Sara Kloster||Naturli' mandel-, havre- og soyadrik||Issalget sommersalg 2019|Boris Johnson|Lavpriskæden Kiwi haler ind på Reitans Rema 1000 i Norge Foto: Lidl |Foto: Netto|||Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand |Foto: Ch

Mens sidste års rekordvarme og tørre sommer blev indledt med et rekordsalg af is, ligner salget i år et mere normalt år – hvis man da kan tale om noget normal, når det kommer til salg af is.

- Lige nu ligger salget 10 pct. under sidste år, der lå pænt over 2017. Men vi forventer til gengæld, at august kommer til at ligge højere end august sidste år. Da faldt salget nemlig mere end det plejer, siger Kim Gade Pedersen, adm. direktør i Premier Is.

Virksomheden leverer ca. en tredjedel af den is, der sælges på markedet. Og ifølge Kim Gade Pedersen findes der ikke noget, man kan kalde et almindeligt år i ishandlen.

- 2017 og 2015 var begge meget dårlige år. Vi regner med, at 2019 kommer til at ligge som 2016, der var et gennemsnitsår, siger han.

Premier Is har i øjeblikket ikke en vegansk is på markedet, men den kan komme i løbet af efteråret.

- Vi forsøgte med sojabaseret, men trak den tilbage igen. Lige nu arbejder vi en is, der er lavet på en helt anden base. Den kan komme i efteråret eller i hvert fald i 2020. Om den kommer på vores iskort eller i en enkelt kæde er ikke besluttet endnu, siger Kim Gade Pedersen.

Bedre end frygtet

Hos 7-Eleven oplever adm. direktør for Reitan Convenience, Jesper Østergaard, også, at issalget ligner en gennemsnitssommer. Han sætter dog ikke konkrete tal på salget.

- Vi har solgt fornuftigt og bedre end ”frygtet”, men dog under sidste sommer, som var rekord. Det ligger nogenlunde som på en gennemsnitssommer for os, siger Jesper Østergaard.

Som alt andet vegansk og vegetarisk i 7-Eleven oplever kæden også, at det veganske issalg er steget.

- Det er stadig en lille del af totalsalget, men i år har vi solgt ca. 33 pct. mere vegansk is end sidste sommer, som jo var rekord. Det viser virkelig en trend i den veganske/vegetariske retning, siger han.

Discountkæden Lidl introducerede vegansk is i foråret, og salget er gået så godt, at det nu formentlig skal være en del af kædens faste sortiment. Isen er en del af Lidls internationale private label-serie Gelatelli - Vegansk is er fortsat et nicheprodukt, men vi har mærket en rigtig god efterspørgsel, siger kommunikationschef Morten Vestberg, der ikke vil sætte præcise tal på salget.

- Vi har i det hele taget øget vores issalg i år. Formentlig fordi vi har tilføjet flere kvalitetsis til vores sortiment. Der er eksempelvis tale om en håndfuld økologiske varianter i vores gourmetserie fra Wassim. Den koster 54,95 kr. for en halv liter, siger Morten Vestberg.

100 pct. vækst

At den plantebaserede is er populær oplever blandt andre den Orkla-ejede producent Naturli’ Foods, der nu sælger dobbelt så meget som sidste år.

- Forbrugerne ændrer deres spisevaner med rekordfart – også når det kommer til is. Her i sommer siger mange forbrugere meget klart: ingen ko på isen. Så derfor giver efterspørgslen efter is lavet på planter os helt sved på panden. Vi har udviklet seks nye isvarianter, så forbrugerne nu kan vælge mellem 12 plantebaserede is fra Naturli, siger Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods, i en pressemeddelelse.

Han forventer, at stigningen vil fortsætte i samme tempo.

Opdateret 10. nov 2020