Fortsat vækst i Rema truer Nettos førsteplads
Den norske rigmandsfamilie Reitans drøm om, at familiens franchisekæde Rema 1000 skal overhale Salling Groups markedsleder Netto som Danmarks største - målt på omsætning - rykkede også i 2019 et år nærmere sin opfyldelse.
Remas 343 butikker øgede salget med 1,35 mia. kr. til 16,8 mia. kr., og med en omsætningsvækst i milliardklassen de seneste fire år er der alt andet lige kun godt to års yderligere vækst op til Nettos omsætning - hvis Rema holder tempoet.
Ifølge Dansk Handelsblads estimat omsatte Netto for ca. 19 mia. kr. i 2019. Rema 1000’s adm. direktør Henrik Burkal afviser imidlertid selv at gå ind i diskussionen om markedets førsteplads.
- Vi har en stærk vilje til at vokse og store ambitioner, men vi har også en stor ydmyghed i forhold til kunderne og i forhold til, at der også er nogle dygtige konkurrenter i markedet. Så vi må lægge os i selen og se, hvordan det går, lyder hans afværgende svar. Det er kun få måneder siden, at Michael Løve her i bladet afviste, at Netto skulle lade sig overhale af Rema 1000.
- Jeg vil ikke være den storskrydende person, der slår sig på brystet og siger, at vi altid vil være størst. Men vi har gang i rigtigt mange ting for at styrke vores profil i et meget konkurrencepræget marked, og jeg tror på, at vi fortsat er størst om ti år, sagde Løve den gang.
Netto hjælper med styrket profil
Paradoksalt nok får Rema 1000 i disse år hjælp til at nå Rema-stifter Odd Reitans mål i Nettos store moderniseringsprogram, som medfører lukninger i de perioder, hvor butikkerne bygges om til det nye koncept, 3.0.
En lukket Netto sælger nemlig ingenting.
I Netto arbejder man da også kraftigt på at nedbringe den tid, hvor butikkerne holder lukket mest muligt.
- Det tager os lige nu fem til seks uger at omdanne en eksisterende Netto-forretning til det nye koncept. Det er for lang tid, og derfor regner vi med, at vi ved årsskiftet er nede på at kunne gøre det på kun tre uger. Det er målet, sagde Netto-direktør Michael Løve for nylig til Børsen.
Hensigten med moderniseringerne er naturligvis at øge salget, men foreløbig er det et mindretal af kædens langt over 500 butikker, der har fået den store tur. Først i 2023 forventer man at være helt i mål.