Flere dagligvarekæder hjælper leverandører under coronakrisen
Det er ikke kun dagligvarebranchens allertungeste koncerner, Salling Group og Coop, der udviser samfundssind ved at forkorte betalingsfrister til leverandører.
Det samme initiativ ser man også praktiseret i flere af landets øvrige dagligvarekæder.
I Lidl, der tæller 126 butikker, har man siden starten af marts ført en meget tæt dialog med kædens mindre og mellemstore leverandører for at sikre, at de har likviditet nok.
- Vi har fremrykket betaling for ca. 100 leverandører pt., som vi hjælper med likviditet, og vi fortsætter så længe, der er behov for en midlertidig løsning, siger Lidl Danmarks kommunikationschef Morten Vestberg.
Samme tætte kontakt har Rema 1000 haft med såvel små som større leverandører, hvoraf flere har leveret til kæden i en længere årrække.
- Coronakrisen har skabt en ekstraordinær situation, hvor vi taler med hver enkelt leverandør, da vi naturligvis også ønsker at have vores dygtige samarbejdspartnere, når vi er på den anden side af krisen. Vi oplyser ikke vores konkrete betalingsfrister, men vi tilstræber altid, at vores samarbejdsaftaler - også når der ikke er coronakrise - er fair for begge parter, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.
Følger udviklingen tæt
Hos Aldi har man valgt at støtte en håndfuld trængte danske blomstergartnerier ved at opkøbe blomster, som ellers var gået tabt, da eksporten er gået fuldstændig i stå.
Og flere tiltag kan være på vej fra discountkædens side.
- Det er ikke utænkeligt. Andet kan jeg ikke sige lige nu, lyder det kort fra Aldis PR- og kommunikationschef Kristian Jessen.
I Dagrofa, der tæller kæder som Meny, Spar og Min Købmand, ønsker man ikke at kommentere på leverandøraftaler.
- Men vi følger situationen tæt, og vi har en god dialog med alle vores leverandører, oplyser kommunikationskonsulent Casper Suk Thorlacius.