DSK-direktør: Købmændene bør kæmpe sammen
Købmændenes muligheder for at stå stærkere i den fremtidige konkurrence kommer nu for alvor til debat.
På Retail Institute Scandinavias julekonference for nylig nævnte instituttets direktør, Henning Bahr, tanken om en gigantfusion mellem Dagrofa og Reitan.
Nu tager John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, fat i udfordringen. Han opfordrer parterne til at tage hul på en diskussion om, hvorvidt en stor fusion af stort set hele købmandssektoren kan give købmændene øget konkurrencekraft i fremtiden.
Han skriver i en klumme i denne udgave af Dansk Handelsblad, at alt taler for mere samarbejde i købmændenes verden: ”ALT taler for samarbejde – og måske mere end det. Men alene ejerne kan træffe de nødvendige beslutninger, og det bør naturligvis ske på grundlag af nøje analyser af fordele, ulemper, muligheder og risici - og alene med den danske konkurrencesituation for øje,” skriver John Wagner.
– Jeg udtaler mig aldrig ”tilfældigt”. Henning Bahr lukkede jo katten ud af sækken, da han på sit julemøde luftede, hvad mange – rigtigt mange – taler om og har talt om hver eneste gang, man de senere år har drøftet købmændenes udfordringer de kommende år, siger han til Dansk Handelsblad.
Ejerne bestemmer
På spørgsmålet om John Wagners nye udmelding er DSK’s officielle holdning og noget, som DSK’s bestyrelse står bag, siger han:
– Nej, det er ikke en sag, som står på dagsordenen i DSK’s bestyrelse. Som jeg skriver i min klumme, så er det alene ejerne – altså Reitan, Norges Gruppen og KFI – som kan træffe de nødvendige beslutninger. Jeg tillader mig blot, på baggrund af mine oplevelser i købmændenes verden i nu 24 år, at opfordre til lidt fordomsfri højttænkning. Der forestår udfordringer i forhold til e-handlen, ja, hele den teknologiske udvikling, klima- og miljøansvar, ændringer af forbrugernes spisevaner, udespisning og mere til. Man kan heller ikke se bort fra, at en lavkonjunktur truer – og alle ved, at vi har en voldsom overkapacitet af butiksareal. I den situation kan vi ikke bare blive ved med at forlænge vor verden med brædder.
John Wagner siger om købmændenes konkurrencesituation i dag:
– Jeg konstaterer med glæde, at vi i dag i DSK har samlet en række vinderkoncepter. Udviklingen i Rema 1000, hovedparten af Meny-butikkerne, mange Spar-butikker, i ABC Lavpris og 7-Eleven taler jo for sig selv. Og så spørger jeg stilfærdigt, om det kan tænkes, at endnu flere i købmændenes verden ville få det bedre og tilsammen stå endnu stærkere rustet til fremtiden, hvis man gjorde det endnu mere samlet fremfor spredt og delt.
– Man kunne jo indlede med lagre, lastbiler og IT. Men hvis ejerne ikke mener, at det vil være en god forretning, så har de sikkert ret. Det er i hvert fald dem, der bestemmer. Og jeg har helt sikkert mere forstand på politik end på forretning, siger Wagner.