Dødt løb mellem supermarkeder og discount i 2016

Reitan 3. mar 2017 -
This describes the image
| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Illustration: Ulrik Samsø Figen

Supermarkederne klarede sig bedre gennem december måned sidste år, end discount-butikkerne gjorde.

Ifølge de nyeste branchetal fra Danmarks Statistik fik supermarkederne en vækst på 3 pct. i årets sidste måned sammenlignet med december 2015, mens discountbutikkerne måtte nøjes med 1 pct.

[caption id="attachment_58027" align="aligncenter" width="1575"] Illustration: Ulrik Samsø Figen[/caption]

Dermed landede de to butiksformater på nøjagtig den samme vækstprocent for 2016 som helhed: 1,0 pct.

Det er mange år siden, at discount ikke er kommet ud af året som en klar vinder. Med Coops SuperBrugsen og Dagrofas Meny i spidsen har supermarkederne til gengæld fået et comeback med - en ganske vist svag - vækst i både 2015 og 2016.

Discountkæder taber omsætning

Både i SuperBrugsen og Meny er der investeret store summer i butikkerne de se neste år. Historisk set er der en tæt sammenhæng mellem vækst i de forskellige butiksformater og investeringer, ikke mindst i nye butikker. Da discountbølgen toppede med vækstprocenter over otte i 2011 og 2012, kom der 60-70 nye discountbutikker til hvert år. Det sidste par år er antallet derimod faldet.

Tager man udgangspunkt i tal fra Retail Institute Scandinavia omsatte discountkæderne til sammen for 46,6 mia. kr. - 41,7 pct. af en samlet dagligvareomsætning på 111,7 mia. kr. i 2016.

En årsvækst på 1,0 pct. svarer dermed til 466 mio. kr., og det er næsten præcis det halve af væksten i en enkelt discountkæde, Rema 1000.

Rema øgede sidste år sit salg med 940 mio. kr. til 12,3 mia. kr. Det indebærer, at salget i de øvrige fem discountkæder samlet set må være gået tilbage med tæt på en halv mia. kr. i 2016.

Hvordan tilbagegangen fordeler sig, bliver der til en vis grad løftet sløret for i de kommende måneder, når regnskaberne fra de store dagligvarevirksomheder dukker op.

Opdateret 10. nov 2020