Der er grøde i dagligvarehandlen
Der er nemlig kommet fornyet liv i de klassiske supermarkeder.
Her tør aktørerne i markedet igen investere i at møde kunderne med inspirerende butikker og koncepter, hvor gode fødevarer og personlig service står i centrum for danskernes daglige indkøb. I Dagrofa har vi lanceret fødevaremarkedet MENY. Det er vores bud på en vindende strategi i den del af markedet, hvor det handler om gode råvarer, kompetent diskbetjening og inspirerende madoplevelser. Og vi står ikke alene. Flere af vores kollegaer i markedet har ligeledes introduceret nye koncepter den seneste tid.
Forklaringen er, at mange forbrugere har fået nok af de seneste otte års, groft sagt, enøjede prisfokusering i dagligvarebutikkerne. De vil gerne betale lidt mere, hvis de samtidig får mere for pengene i form af kvalitet og oplevelser. Det bekræfter dugfriske tal fra Nielsen, hvor salget af premiumvarer ligger 16 pct. højere end for to år siden.
Indrømmet. Vi har selv været med til at gøre markedet for inspirerende indkøbs- og madoplevelser mindre, end godt var. Men det laver vi om på i netop denne tid, hvor MENY åbner fødevaremarkeder over alt i landet.
Vi tror på fremgang for dagligvaremarkedet som helhed og i særdeleshed for de fødevareorienterede butikker. Det er vi ikke alene om. Først og fremmest fortæller kunderne os, at de ønsker mere end discount. Men også de kritiske iagttagere af vores branche har bemærket, at i forbrugerne i 2015 stiller nye, interessante krav til butikkerne.
Ingen kan som bekendt spå om fremtiden, men vi forventer ikke at der kommer en forbrugerdrevet markedsvækst i de kommende år. Reduktion i madspild, fortsat stærk konkurrence, stagnerende befolkning, etablering af nye discountbutikker og mange andre ting forventes at holde væksten i markedet lavt. Vi får altså ikke hjælp fra markedet og derfor skal vi selv skabe den vækst som vi ønsker. Det kan vi gøre gennem innovation og nyskabelse der bringer øget værdi til kunderne. Lige nu ser vi en lille stigning i i supermarkeds-enden af markedet - også i Dagrofa. Det er gode tegn på at innovationen virker.
Selv om der er en muligheder for at selv at skabe værdiforøgelse, hilser jeg også politisk medvind branchen velkommen. Herunder de små skridt, der på det seneste er taget for at fjerne vækstbarrierer for detailbranchen. Senest med aftalen om pant på dåser fra Tyskland og afviklingen af reklameafgiften. Mere af det, gerne meget mere.
For med en madglad minister, forbrugere der vil mere og kan mere og en dagligvarebranche, som gerne investerer i fødevarer og gode indkøbsoplevelser, er det trist, når hovsa-lovgivning står i vejen for udvikling, innovation og vækst.