Danskerne går over til dyrere varer

Reitan 19. maj 2015 -
This describes the image

Bunden er både nået og passeret - og nu går det opad igen.

De sidste to år er salget af de allerbilligste discountvarer faldet i dagligvarebutikkerne, mens omsætningen af premium-varer - dem i den dyreste ende af skalaen - er vokset med hele 16 pct., svarende til fremgang på ca. to mia. kr. på årsbasis.

Det fremgår af nye tal fra analysevirksomheden Nielsen.

- Der er jo et vist fokus på kvalitet og kvalitets-orienterede produkter for tiden. Overordnet ser man nogle tendenser i markedet, der har været der over længere tid. Økologi fortsætter med at vokse, og vi ser også en megatrend omkring forkælelse, der er med til at drive innovation og kategoriudvikling, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, som er senior client executive hos Nielsen.

Væksten i salget af de dyrere varer er langt fra forbeholdt de traditionelle supermarkeder og varehuse. I discountkæderne er vækstprocenten dobbelt så høj med 31 pct.

Et større potentiale

Dermed er det premium-varerne, som driver den særdeles begrænsede vækst i hele dagligvaremarkedet - ifølge Nielsen på 2 pct. i samme toårs-periode.

Træerne vokser altså på ingen måder ind i himmelen. Rasmus Sarauw-Nielsen understreger, at det igangværende opsving i forbruget er et stille et - og at omsætningen af de billigste varer stadig er dobbelt så stor som de mere luksus-betonede premiumvarer.

Han vurderer imidlertid, at det er et spørgsmål, om handel og leverandører får det maksimale ud af en situation med stigende efterspørgsel på bedre varer, og råder helt generelt aktørerne i branchen til at stille knivskarpt på at ramme den optimale sammensætning af sortimentet set i lyset af premium-trenden.

- Spørgsmålet er, om detailhandelen og leverandørerne er gode nok til at udnytte den efterspørgsel, der er i markedet. Måske er efterspørgselen større, end man oplever ude i butikkerne, siger Rasmus Sarauw-Nielsen.

Den stadig voksende mængde af discountbutikker udgør en anden barriere for at udnytte det fulde potentiale.

- Kunderne er der, og de har pengene. Den største udfordring er, at discount er blevet så stort. Kunderne står over for et begrænset sortiment, når de handler i discount sammenlignet med et supermarked.

- Men i øjeblikket ser vi mange nye initiativer fra supermarkederne, som forsøger at vinde noget af den tabte kundestrøm tilbage. Det er delvist lykkedes i Tyskland hvor discount også er stort, så det kan altså lade sig gøre. Spørgsmålet er om handlen og danskerne er klar til et skifte, siger han.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Arkivfoto: Henrik Frydkjær.

Opdateret 10. nov 2020