Danskerne efterspørger sund mad to-go
Når 7-Eleven begynder at sælge matcha-te og raw food balls (kager lavet af dadler, mandler, kakao, chiafrø og kokos) med hamp og chlorella-alger i, er det ifølge indkøbschef i 7-Eleven Danmark, Morten Vedel, fordi danskerne efterspørger det.
En opgørelse fra convenience-kæden viser bl.a., at salget af Palæo-shots overstiger det samlede salg af Coca Cola Zero og Pepsi Max. Og det er ikke kun i hovedstadsområdet, at danskerne køber f.eks. ingefærshots i stor stil.
- Det er klart, at jo tættere man er på Rådhuspladsen i København, jo nemmere er det at sælge de her nye produkter. Men i løbet af de seneste 3-5 år, hvor vi har arbejdet på at skabe en sundere profil, er vi faktisk blevet meget positivt overraskede over den store interesse for vores Palæo-udvalg over hele landet. Også i yderområderne. De nye varer ligger i forlængelse af den trend, fordi vi kan konstatere, at danskerne lige nu efterspørger sundhed, høj kvalitet og højt proteinindhold i en form, der gør det nemt at tage med sig. Det lytter vi selvfølgelig til, siger Morten Vedel.
Fra sundhedsfanatisme til sundhedsrealisme
For forbrugerekspert og administrerende direktør i PEJ-gruppen, Louise Byg Kongsholm, er det ikke overraskende, at 7-Elevens sats på sundhed og convenience er en succes. Det passer nemlig rigtig godt sammen med den sundhedsbølge, som de danske forbrugere stadig er med på.
- Vi drømmer om et sundt liv, men sundhed tager tid og det er det eneste, vi ikke har. Derfor er vi villige til at betale for et sundt måltid på farten. Så det er ikke overraskende, at sundhed og convenience har fundet hinanden i et godt match, siger hun.
Ifølge Louise Byg Kongsholm er sundhedstrenden kommet for at blive.
- Sundhedstrenden er en såkaldt megatrend. For fem år siden var den mere fanatisk med skrappe kure osv. Men efterhånden er fanatismen skiftet ud med en sundhedsrealisme, hvor det er tilladt at spise en croissant, hvis man bare lige husker at gå en tur bagefter. Så sundhed og convenience bliver ved med at være et godt match, siger hun.
For 7-Eleven betyder det, at de bliver ved at lancere nye produkter. I næste omgang byder kæden blandt andet på et vegetarisk alternativ til de mange salater, glutenfri kanelsnegle og kogte æg.
Morten Vedel understreger dog, at 7-Eleven skal være for alle, så selvom kæden udvider sortimentet med te-drikke, sunde kager og energi-barer, vil man stadig kunne finde både pølsehorn og croissanter i butikkerne.