Dagrofa: Købmænd sælger flest danske varer
Der er fuld gang i en skærpet kamp om at vinde forbrugernes hjerter ved at støtte op om de trængte danske landmænd.
Dagligvarekæder har stillet sig i kø for at komme med udspil, hvor forbrugerne kan donere øremærkede beløb til landbruget via deres daglige indkøb.
Landets tredjestørste dagligvarekoncern Dagrofa lancerede sit bud mandag 31. august med 20 udvalgte varer i et nyt mærke, "Vælg Dansk", hvor 50 øre af prisen går til producenterne.
Selv om Dagrofa er på banen 10 dage efter, at rivalen Rema 1000 hævede prisen på en liter mælk med et tilsvarende beløb, siger Dagrofas koncernchef Per Thau, at Vælg Dansk-initiativet havde været undervejs i måneder.
- Vi er den dagligvarekoncern, der har flest danske og lokale varer i vores sortiment, og det har vi altid været. Købmændenes rødder har jo været at handle lokalt. Vi har længe gået og puslet med, hvordan vi kunne få det mere frem, siger Per Thau til Dansk Handelsblad.
Han afviser dog at sætte tal på, hvor meget den danskproducerede del er større i Dagrofas kæder.
- Vi benchmarker hele tiden vores sortimenter op mod konkurrenterne, så det har vi godt styr på, argumenterer Per Thau.
Så uanset hvad konkurrenterne måtte finde på, så er det jer i Dagrofa og jeres købmænd, der er bøndernes bedste venner?
- Ja.
Lærte af kritik mod Rema
Ifølge Dagrofa koncernchef er der dog visse ting, som Dagrofa har lært af, at Rema kom først på støtte-banen.
- Vi havde egentlig planlagt at komme med initiativet for et par uger siden. Men vi har taget læring af noget af den kritik, der kom mod Rema i den forbindelse, med ind i vores initiativ og fået det tilpasset, siger Per Thau.
- Vi sætter ikke prisen op på varen - vi giver forbrugeren valget mellem f.eks. mælk, hvor man støtter, og mælk uden. Og så har vi valgt at tage 20 varer, så vi går bredere ud. For os handler det ikke kun om mælkebønderne, men om dansk landsbrug som helhed, siger Per Thau.
Han sætter sin lid til, at forbrugerne vil belønne Dagrofa for indsatsen.
- Forbrugerne vil gerne have danske og lokale varer, og derfor sætter vi dette initiativ i søen for at komme med et klart signal om, at det vil vi - vi er gode til det og vil gerne mere af det, siger han.
Per Thau har ikke et frisk bud på, hvor mange gange 50 øre, der bliver sendt videre fra over 600 Dagrofa-butikker til landbruget.
- Det afhænger af, hvor mange varer forbrugerne køber, så det er næsten umuligt for os at gætte på. Men jo flere varer forbrugerne køber, jo flere penge kommer der i støtte, siger han.
Arkivfoto: Mikael Hjuler