Dagrofa følger i Rema 1000s fodspor
Rema 1000 besluttede for nylig at sende 50 øre til mælkebønderne, når kunderne køber mælk. Nu har Dagrofa udvalgt 20 danske fødevarer, der ligeledes skal give producenterne en ekstra gevinst.
For at fremme udbud og udvikling hos danske producenter lancerer Dagrofa fra starten af september et ”Vælg dansk”-koncept i 630 dagligvarebutikker. Første skridt i kampagnen er, at Dagrofa sender 50 øre retur til producenterne, når forbrugerne køber 20 særligt mærkede, populære danske fødevarer. Herunder svinekød, fjerkræ, mælk, frugt og grønt, skriver koncernen, der blandt andet står bag Kiwi, Spar, Min Købmand og Meny, i en pressemeddelelse.
Prisen på de ”Vælg dansk”-mærkede varer forbliver uændret for forbrugerne, da tilbagebetalingen til de danske producenter finansieres af Dagrofa.
- Vores kæder har rigtig mange danske varer på hylderne, og som dagligvarekoncern ønsker vi at støtte op om dansk landbrug og de lokale producenter. Det gør vi ved at give forbrugerne et klart valg. Har du lyst, kan du vælge at bakke op om de danske producenter og hjælpe os med at sende penge tilbage til dem. Vi gør os ingen forestillinger om, at vi redder danske landbrug eller arbejdspladser her og nu, men vi sender et klart signal og håber at skabe endnu mere fokus på de gode, danske varer, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa, om kampagnen, der løber til nytår.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Dagrofa