Dagligvarehandlen står over for en revolution
Dagligvarehandlen står over for en revolution, når handel med dagligvarer på nettet for alvor kommer til at vokse. Om onlinehandlen brager igennem om 5 eller 10 år herhjemme, ved ingen i dag, men adm. direktør i KFI Erhvervsdrivende Fond, Jesper Loiborg, er ikke i tvivl om, at det vil få stor indfl ydelse på dagligvarehandlen.
– Jeg tror, at der kommer til at ske en vaskeægte revolution, og så er det store spørgsmål: Hvad skal der ske med alle de butikker, vi i dagligvarehandlen har i dag? Hvilken type butikker vil overleve, siger Jesper Loiborg, mens han overvejer fremtidens forbrug af dagligvarer:
– Forbrugerne vil på nettet kunne købe tørvarer og de mere kedelige varer og alle de varer, vi køber rutinemæssigt uge efter uge i stort set samme mængde, og dem vil man kunne få leveret med en drone eller et selvkørende køretøj. Så er der kun ferskvarer, man selv skal ud at købe. Det behøver man ikke gøre så ofte, for de varer bruger man måske mest omkring weekenden og ved særlige anledninger. Hvad gør vi så med alle dagligvarebutikkerne? siger Jesper Loiborg.
Barrierer for nethandel
Han mener, at to faktorer bliver afgørende for, hvornår onlinehandel med dagligvarer bliver stort. Den ene faktor er plukning af de varer, som forbrugerne bestiller på nettet. I dag er det omkostningstungt at plukke enkeltvarer på et lager og pakke dem til den enkelte kunde i netsupermarkedet. Den anden faktor er distributionen, der i dag er for dyr. Det er især de to faktorer, der gør, at netsupermarkeder ikke kan tjene penge.
Men Jesper Loiborg forudser, at man vil finde teknologiske løsninger, der bringer omkostningerne i nethandel med dagligvarer ned på et betydeligt lavere niveau.
– De, der investerer i det marked i dag, investerer i at samle data på kunder og samle viden om, hvordan man driver det optimalt og effektivt. De ved godt, at det ikke giver overskud. Det viser alle regnskaber. Timingen er afgørende. De vil ikke stå på bagkant og pludselig se, at udviklingen farer forbi dem. Hvor befi nder de selvstændige købmænd sig så i denne udvikling?
– Hvis ikke købmændene med deres respektive baglande med de to grossister Reitan Distribution og Dagrofa Logistik sammen eller hver for sig kan finde ud af at omstille sig til fremtiden, så er der en risiko for, at nogle af deres butikker vil lukke hurtigere, end de ellers ville lukke.
Flere nye butikker
Indtil nethandlen for alvor slår igennem og bliver den foretrukne indkøbsmåde for mange forbrugere, satser dagligvarekæderne fortsat på at udbygge og styrke deres butiksnet. Her spiller KFI Erhvervsdrivende Fond en central rolle for de selvstændige købmænds position på markedet.
– Vi har rigeligt med butikker i Danmark, men vi er fortsat i en periode, hvor dagligvarehandlen ekspanderer. Vi kommer til at se nogle af de mindre og dårligste butikker lukke, og det gælder inden for alle koncepter. Vi får til gengæld et andet butiksmiks, bl.a. fordi der vil komme nye discountbutikker, og det vil nok være dem, der bliver bygget flest af. Men der ryger lige så mange butikker ud af systemet, som der kommer til, så vi vil se et nogenlunde stabilt antal kvadratmeter og antal butikker, siger Jesper Loiborg.
KFI åbner sig
KFI Erhvervsdrivende Fond arbejder på at sikre, at de frie købmænd kan klare sig i den hårde konkurrence med kapitalkæderne, og her er moderne og attraktive butikker afgørende. KFI investerer i modernisering af eksisterende butikker og i ejendomme, som giver købmændene de bedst mulige placeringer. I 2016 investerede KFI 334 mio. kr. i ejendomme, og den indsats fortsætter i 2017.
– Vi vil foretage investeringer i de kommende år på samme niveau som de sidste år, dvs. i niveauet 300-400 mio. kr. årligt. Kommer der noget særligt interessant forbi, har vi også musklen til at investere i det. Samtidig med investeringsopgaven er KFI i gang med at modernisere sig selv og blive en mere udadvendt og åben organisation.
– Vi kan og vil mange flere ting end tidligere. Vi kan være med til at øge moderniseringstakten i den frie købmandssektor og dermed konkurrencekraften og omsætningen og sidste ende øge markedsandele. Vi prøver at tage nogle nye initiativer, hvor vi forkorter processerne i forhold til at få sat moderniseringen hos de frie købmænd i gang, siger Jesper Loiborg.
KFI er allerede gået i gang med at styrke dialogen med købmændene. En undersøgelse, som KFI har gennemført af, hvordan købmændene ser på KFI, viser, at det basale kendskab er i orden, men en del købmænd ved for lidt om, hvad KFI kan gøre for dem. Købmændene ser gerne, at KFI rykker tættere på dem og deres hverdag. Den udvikling bliver en vigtig del af den KFI's strategi for de kommende år.