Conveniencevækst genstarter ekspansion for 7-Eleven
Antallet af butikker i conveniencekæden 7-Eleven er faldet lidt i de seneste år. Men om fem år kan de nuværende ca. 180 butikker dog have fået følgeskab af op imod 60 nye butikker, lyder forventningen fra Jesper Østergaard, adm. direktør i Reitan Convenience Denmark, som er selskabet bag 7-Eleven-kæden.
Åbningerne vil koncentrere sig om de store byer og fordele sig på de traditionelle 7-Eleven butikker og de markant mindre deli-butikker under navnet 'Deli by 7-Eleven', som kæden lige nu er i gang med at opgradere.
- Tit bliver vi jo tilbudt fantastiske gode beliggenheder på kun 30 kvm. Der kan vi godt drive vores deli-koncept, og derfor giver det os flere muligheder for at lave nyetableringer i fremtiden, siger Jesper Østergaard.
Deli-konceptet fungerer som en café og tilbyder mad, bageri samt kolde og varme drikke, og pt. driver 7-Eleven fem deli-butikker i København.
7-Eleven har i den grad imødekommet danskernes behov for at købe let mad - i et heftigt voksende marked.
- Markedet har oplevet enorme vækstrater indenfor convenience siden 2013. I Coop har vi mere end fordoblet salget de seneste to år, men væksten gælder hele markedet, siger Lars Aarup, der er analysechef i Coop Danmark.