Conveniencevækst genstarter ekspansion for 7-Eleven

Reitan 29. aug 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Antallet af butikker i conveniencekæden 7-Eleven er faldet lidt i de seneste år. Men om fem år kan de nuværende ca. 180 butikker dog have fået følgeskab af op imod 60 nye butikker, lyder forventningen fra Jesper Østergaard, adm. direktør i Reitan Convenience Denmark, som er selskabet bag 7-Eleven-kæden.

Åbningerne vil koncentrere sig om de store byer og fordele sig på de traditionelle 7-Eleven butikker og de markant mindre deli-butikker under navnet 'Deli by 7-Eleven', som kæden lige nu er i gang med at opgradere.

- Tit bliver vi jo tilbudt fantastiske gode beliggenheder på kun 30 kvm. Der kan vi godt drive vores deli-koncept, og derfor giver det os flere muligheder for at lave nyetableringer i fremtiden, siger Jesper Østergaard.

Deli-konceptet fungerer som en café og tilbyder mad, bageri samt kolde og varme drikke, og pt. driver 7-Eleven fem deli-butikker i København.

7-Eleven har i den grad imødekommet danskernes behov for at købe let mad - i et heftigt voksende marked.

- Markedet har oplevet enorme vækstrater indenfor convenience siden 2013. I Coop har vi mere end fordoblet salget de seneste to år, men væksten gælder hele markedet, siger Lars Aarup, der er analysechef i Coop Danmark.

 

Opdateret 10. nov 2020