Convenience-kæderne samler sig hos Reitan
Nu har balancen i en fortsat duel mellem de to store grossister i købmændenes hjørne af dansk dagligvarehandel fået endnu et skub.
Dagrofa Logistik tjener stadig flere penge end rivalen Reitan Distribution. I 2018 dykkede bundlinjen i Reitan Distribution til 56 mio. kr., sandsynligvis midlertidigt. Samtidig klarede konkurrenten sig igen bedst i hele Dagrofa- koncernen med et plus på næsten 90 mio. kr.
Men bortset fra den detalje står Reitan klart stærkest af de to, når man måler på mange andre relevante nøgletal - især set over tid.
Dagrofas logistikvirksomhed omsatte for 12,1 mia. kr. sidste år, knap 2 mia. mindre end i 2014, mens Reitan Logistik har oplevet mange års ubrudt vækst til sidste års 17 mia. kr. Det er godt 5 mia. kr. mere end for fem år siden.
Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det ser ud om få år, hvis man bare forlænger de to kurver.
I Dagrofa har man naturligvis planer om at vende udviklingen - og efter års oprydning virker det ikke usandsynligt, at bunden kan være nået. Men nu forsvinder der altså igen lige en stor klump omsætning, når brændstofforhandlerne i BFI skifter til Reitan fra næste år.
Købmænd og Nemlig løfter Dagrofa
De to omsætningskurver hos grossisterne afspejler grundlæggende udviklingen i de kæder, de forsyner. Rema 1000 har oplevet en ubrudt vækst, mens Dagrofa har lukket Kiwi- kæden. For bare at nævne det største tab.
Men dertil kommer, at de især i de senere år meget tydeligt har specialiseret sig indenfor hvert sit segment. Rollefordelingen er den, at Reitan tager sig af convenience-segmentet - og discountkæden Rema 1000, naturligvis - mens Dagrofa Logistik af gode grunde står stærkest i supermarkedssortimentet.
Foruden Dagrofas egne kæder er Løvbjerg, ABC, Nemlig.com og Liva store kunder i Dagrofa Logistik. Med BFI’s - og dermed mange Shell-butikkers - skifte til Reitan bliver der imidlertid ingen af de store servicestationskæder tilbage hos Dagrofa, så der kan ikke være meget tilbage af den omsætning på knap 700 mio. kr., som convenience-segmentet stod for sidste år.
Med den betydning, som hurtigmad af bedre kvaliteter har fået de seneste år, er det helt logisk, at convenience-kæderne vælger Reitan - der har stor ekspertise på det felt via i første række mange års udvikling i det sortiment hos samme ejers 7-Eleven.
For Dagrofa Logistiks vedkommende bliver der nu meldt om vækst i købmandskæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, mens der skal satses mere på en eksport, der dog i 2018 var ret beskeden.
Den største vækstprocent blandt kunderne ligger hos Nemlig.com, selv om det er uklart, om hele online-markedslederens vækst smitter af på grossisten, efterhånden som Nemlig.com også har fået karakter af en lidt større markedsplads.