Butikker har styr på fødevarereglerne
Fødevarestyrelsen har ansvaret for at kontrollere, at virksomheder overholder fødevarereglerne, og her lader man sig ikke kyse af enkelte, højtprofilerede sager.
- Generelt ligger regelefterlevelsen stabilt og har gjort det i en årrække. Vi synes sådan set, det ser fornuftigt ud. En regelefterlevelse på 80 pct. betyder, at i fire ud af fem virksomheder er alt i orden. Når vi så finder noget, er det primært indskærpelser, dvs. mindre overtrædelser, siger Vibeke Højbjerg, enhedschef for kontrol i Fødevarestyrelsens Kontrol og Data-enhed.
Dansk Handelsblad har analyseret den seneste oversigt over kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsens tilsynsførende. Ud af 4083 besøgte butikker og afdelinger fik kun 63 anmærkninger.
Af disse var der kun 11 tilfælde, hvor der blev givet en sur smiley af den slags, der typisk også medfører bøde, politianmeldelse eller inddragelse af autorisation.
I alt blev der udstedt bøder for 134.500 kr. for de graverende overtrædelser af fødevarereglerne.
Glad smiley ingen garanti
Som en artikelserie i Ekstra Bladet for nylig har belyst, har flere dagligvarebutikker problemer med for gamle varer på butikshylderne. Det er sket i butikker, som ellers på papiret har eksemplarisk regelefterlevelse.
En af de omtalte butikker, en fynsk Rema 1000, har både før og efter omtalen i Ekstra Bladet haft besøg af Fødevarestyrelsen, som har kvitteret med en glad smiley.
Rema 1000 har ikke ønsket at svare på spørgsmål vedr. sagen, men henviser gennem en pressemedarbejder til, at kæden ikke generelt oplever et problem med fødevarekontrol, egenkontrol og datovarer – som udtrykt ved overvejende glade smileyer i kontrolrapporterne.
Hos Fødevarestyrelsen understreger man, at styrelsens kontrolbesøg er et øjebliksbillede, der ikke nødvendigvis er retvisende for butikkens generelle forhold.
- Det er altid en stikprøvekontrol. Så hvis det ser helt forfærdeligt ud en uge senere, er det ikke kontrollens ansvar. Fødevarestyrelsen kommer jo ikke hver dag, siger Vibeke Højbjerg.
Hun henviser i stedet til virksomhedens egenkontrol som rettesnor for regelefterlevelsen. Et punkt i kontrollen, de tilsynsførende ifølge hende gør meget ud af ved kontrolbesøg.