Britiske butikker advarer igen mod hamstring af fødevarer
Opdateret 29.9
Mens briterne forbereder sig på nye tiltag og nedlukningsforanstaltninger for at modarbejde spredningen af Covid-19, ruster landets dagligvarebutikker sig også.
Branchen frygter nemlig, at udsigten til en øget nedlukning af samfundet vil skabe et regulært stormløb mod landets butikker med tømte hylder til følge - præcis som det var tilfældet under epidemiens første runde tilbage i marts.
Dét til trods for, at butikkerne også dengang havde rigelig adgang til friske forsyninger. Det skriver det britiske fagmedie The Grocer.
Men det forhindrede ikke tilløb til hamstring allerede i sidste uge, hvor markedsleder Tesco fredag 25. måtte sætte et loft over, hvor mange varer en kunde fik lov til at købe ad gangen. Det var dagen efter, at konkurrenten Morissons havde begrænset indkøbene af bl.a. toiletpapir og desinfektionsmidler.
I Tesco drejede sig bl.a. om mel, tørret pasta, toiletpapir og vådservietter. Kun tre styk per kunde per indkøb, fortæller The Grocer. Det gælder også ris og grønt på dåse.
Hamstring for en halv milliard
I løbet af den første uge under marts-nedlukningen vurderede butikkerne, at briterne i alt havde hamstret varer for op mod 60 mio. pund (487 mio. kr.).
Brancheforeningen British Retail Consortium understreger, at erfaringen fra første bølge viser, at butikkerne, selv under hamstringsbølger, er i stand til at holde landet forsynet med varer.
- I tilfælde af fremtidige nedlukninger opfordrer vi forbrugerne til at vise hensyn og handle fødevarer, som de normalt ville gøre - selv i disse svære tider, lyder det fra Andrew Opie, direktør for fødevarer og bæredygtighed ved British Retail Consortium.
I marts opstod der også hamstringsadfærd blandt de danske forbrugere, hvor flere varegrupper kom under pres.
Rema 1000’s kommunikationsdirektør Jonas Shrøder har på Twitter oplistet en række varer, som kunderne hamstrede i kædens butikker under første runde af corona epidemien herhjemme.
I top tre lå toiletpapir, dåseøl og kleenex, mens listen også rummer ring som tørgær, mel, ris og pasta.
Bedre rustet
Sammenlignet med tidligere på året er de britiske butikker bedre rustet til at imødekomme en stigning i handelsfrekvensen blandt briterne.
Eksempelvis har Tesco øget deres ugentlige kapacitet fra 600.000 ugentlige leveringstidspunkter til 1,5 mio.
Alligevel kan der opstå flaskehalse ift. de fysiske butikkers lagerkapacitet, lyder det fra logistiskekspert Jonathan Owens fra University of Salford Business School.
Han nævner blandt andet containere som en mulighed til at udvide kapaciteten på kort sigt, men også her kan der opstå problemer.
- Der er desværre global mangel på containere og en ubalance i forsyningslinjerne, som blev skabt under den sidste runde af epidemien. Men vi ønsker ikke igen at se kunderne udvikle et panisk, hamstre-mindset - ellers risikerer vi at opleve et deja-vu, hvor supermarkederne skal have kontrol med deres lagre, mens de skal hente nye varer fra pressede forsyningslinjer, siger han.