Analyse: En knivskarp balance mellem ekspansion og veltilfredse købmænd
Rema 1000 er det mest succesrige dagligvarekoncept i Danmark målt på alle tænkelige og utænkelige parametre.
Det norske franchisekoncept, der i 2019 har været på det danske marked i 25 år, giver gang på gang konkurrenterne baghjul i årlige brandmålinger.
Omsætningen per butik slår alle andre discountaktører, og Rema 1000 er i en helt anden liga, når det gælder omsætningsvækst.
12,3 pct. lød den på sidste år.
Men selv med de stærkeste virksomheder og vinderkoncepter følger ofte et ømt punkt - eller to.
I Remas tilfælde balancerer man mellem to hensyn, som på sigt kan blive målsætninger, der kommer mere og mere i karambolage med hinanden.
På den ene side ønsker Rema 1000 nemlig at fortsætte sin ekspansion i Danmark med op imod 20 nye butikker om året. Og på den anden side har Rema 1000 en målsætning om at skabe "lykkelige og rige købmænd", der er motiveret til at yde det ekstra såvel for sig selv som fællesskabet.
For alle franchisekøbmænd lukrerer på, at Remas vækst giver bedre og billigere indkøbsmuligheder i den anden ende.
Disse to forretningshensyn er ikke altid lige lette at håndtere på én og samme tid i virkelighedens verden, selv med nok så grundige analyser forud for en butiksplacering.
Der er nemlig benhård konkurrence om at sætte sig på de mest attraktive placeringer på dagligvaremarked, hvor væksten i det store hele er lig nul.
Selv om Rema 1000 endnu har tomme pletter på landkortet, særligt i hovedstadsområdet og i Nordsjælland, vil en del af kædens kommende etableringer utvivlsomt blive placeret med to-tre kilometers afstand til eksisterende Rema 1000-butikker.
Og når det sker, vil en ny Rema 1000 også tage kundestrøm og omsætning fra den veletablerede Rema 1000.
Sådan er virkeligheden. Ikke bare for Rema 1000, men for alle kæder.
Modsat konkurrenter som Salling Group, Coop, Lidl og Aldi drives Rema 1000 af selvstændige franchisekøbmænd, der altid løber en risiko.
I franchisekontrakten er Rema 1000-købmændene beskyttet mod intern konkurrence i punkt 9.2.
Her står, at Rema 1000 ikke kan etablere en ny butik i umiddelbar nærhed af eksisterende butik, hvis det væsentligt forringer det bestående kundegrundlag.
Spørgsmålet er så blot, hvor god en juridisk beskyttelse det giver købmændene.
Den netop afsluttede retssag mellem ekskøbmand René Ipsen fra Næstved og Rema 1000 Danmark viser med al tydelighed, at Rema 1000 har vide juridiske rammer til at ekspandere deres franchisekoncept.
Også selv om en eksisterende købmand må lide et mærkbart omsætningstab i millionklassen på vejen.
På trods af, at Vestre Landsret gav Ipsen medhold i, at en ny Rema 1000 ca. 2,5 km fra ekskøbmandens butik i Næstved, kostede et omsætningstab på 12-18 pct. alene det første år efter butikkens åbning i 2011, var der ifølge landsretten ikke tale om et 'væsentligt' tab.
I sidste ende vil en driftig butik med en sund økonomi dog altid være i både købmandens og Rema 1000' interesse.