Aldi rykker i USA
Den internationale discountgigant Aldi har store planer for ekspansion på den anden side af Atlanten.
Midt i juni blev sløret løftet i selveste Wall Street Journal for flere detaljer om hundreder af nye Aldi'er i USA i løbet af få år i en ekspansionsplan, som Aldi selv beskriver som "aggressiv".
Aldi har i dag 1400 butikker i 32 stater i USA, men vil i de kommende år investere over tre mia. dollar - 20 mia. kr. - i 650 nye discountbutikker for at nå op på knap 2000 butikker allerede i 2018.
Næste stop er det sydlige Californien, som får sine første Aldi'er med 1300 varenumre til marts næste år, mens kæden forventer at have åbnet 25 discountbutikker før juli.
Tesco opgav Californien
I Californien møder kæden den amerikanske Aldi-ejede kæde, Trader Joe's, og det var netop i Californien, at en anden stor europæer - den britiske gigant Tesco - mødte sit amerikanske Waterloo med kæden Fresh & Easy, der blev lanceret i 2007. Tesco gav op og solgte i 2013.
Aldi spås imidlertid bedre chancer af Bryan Gildenberg, som er analysechef hos detaileksperten Kantar.
- Californien kunne fungere godt for Aldi. Statens supermarkeder har en tendens til at være temmelig dyre, men Californien har en ældre lavindkomst-befolkning, som vil opleve, at Aldis mellemstore butikker lette at finde rundt i, siger han til Wall Street Journal.
Aldi har selv fået lavet analyser, der viser, at typiske indkøb af kædens private label-varer kan være op til 50 pct. billigere, end de er, når man skal købe tilsvarende mærkevarer i amerikanske supermarkeder.
De amerikanske Aldi'er er i modsætning til de danske ejet af Aldi Süd.
Aldi Süd er det af de to tyske Aldi-selskaber, der har oplevet den største vækst.
Det er bl.a. Aldi Süd, der står for den kolossale vækst i Storbritannien, som har rystet landets dagligvaremarked det seneste par år.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Tyske Aldi er på vej til det tørre sydlige Californien. Dette billede er taget i en tydeligvis mere regnfuld stat.
Foto: Wikimedia Commons