Aldi når en milepæl i Storbritannien

Reitan 10. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Den tyske discountkæde Aldi oplever for tiden en vækst som ingen andre på det britiske marked.

I en helt ny opgørelse over kædernes markedsandele fra den anerkendte analysevirksomhed Kantar, har Aldi for første gang nået en andel på 5,0 pct. - mod 4,3 pct. i samme tremåneders-periode sidste år.

Til sammenligning er Aldis markedsandel herhjemme kun lidt over 3 pct.

Aldis britiske omsætning er vokset med hele 19,3 pct. på et år.

I perioden frem til 1. marts er også discount-kollegaen Lidl gået frem fra en andel på 3,1 til 3,5 pct., og det samme gælder højprofilkæden Waitrose, som har øget med 0,2 procenpoint til 5,2 pct.

De fire største britiske kæder fortsætter til gengæld tilbagegangen. Værst er det denne gang gået ud over Walmart-ejede Asda, som går fra 17,5 til 17,0 pct.

Markedsleder Tesco har klaret sig bedre end længe med en omsætningsvækst på 1,1 pct. i forhold til de samme tre måneder i 2014. Det hindrer dog ikke et lille fald i markedsandelen på 0,1 procentpoint til 28,7 pct.

Foto: Wikimedia Commons

Opdateret 10. nov 2020