7-Elevens købmænd når million-indtjening
Det er måske ikke slet ikke så skidt at være købmand i 7-Eleven, selv om markedet er presset.
I hvert fald kan adm. dir. i Reitan Convenince, Jesper Østergaard, nu fortælle, at køb-mændene i det forløbne regnskabsår for første gang har passeret én mio. i indtjening i gennemsnit.
- Det gælder de købmænd, der driver vores citybutikker og butikkerne på Shell/7-Eleven. Deres resultat er steget med 23 pct. i gennemsnit fra 2015 til 2016, fortæller Jesper Østergaard og tilføjer, at nogle købmænd har flere end én butik.
Med en gennemsnitlig indtjening på mere end 1 mio. kroner haler 7-Eleven-købmændene ind på deres kolleger i Rema 1000, der har samme norske ejer, Reitangruppen.
Rema-købmændene rundede allerede millionen i 2010, men er bremset lidt i indtjenings-væksten og har de seneste to regnskabsår ligget med en gennemsnitlig indtjening på 1,3 mio. kroner.
Det er i det hele taget et pænt regnskab, som Jesper Østergaard har kunnet præsentere for sine norske ejere. ”Like for like”-væksten ligger på 1,4 pct., og overskuddet er øget fra 2 mio. kroner i 2014 til 38 mio. kroner i 2016.
Langt den største vækst ligger på kædens fokusområder mad og drikke. Men da kæden har åbent og lukket butikker med en status på to færre butikker med udgangen af 2016, ligger den samlede omsætning nogenlunde status quo på 2,2 mia. kroner uden brændstof og billetter.
77 7-Eleven-butikker er dækket af en masterfranchiseaftale mellem Reitan Convenience og Kort&Godt/DSB. Kort&Godt præsenterede for kort tid siden et samlet resultat af primær drift på 51 mio. kr. De butikker adskiller sig fra resten af 7-Eleven, da salget i væsentlig grad også at omfatter billetter, hvorfor butikkerne ikke er direkte sammenlignelige.