7-Eleven vil sælge endnu mere mad
Convenience-kæden 7-Eleven har tidligere forsøgt at kapre de mange kunder, der vil spare tid, når aftensmåltidet skal på bordet. Kunder, som i dag går på café eller restaurant – eller som henter en færdigret i et supermarked eller på et pizzeria.
Nu vil kæden - med sin nye marketing- og indkøbschef, Charlotte Vendelbo Schrøder, i spidsen - forsøge igen.
Men denne gang skal en grundig analyse vise, hvad der skal til for at trække flere kunder ind i kædens 186 butikker – og hvad der kan gøre, at de forlader butikken med favnen – eller maven - fuld af mad og lyst til at komme igen efter ikke alene aftensmaden, men måltider til hele dagen.
- Vi er i øjeblikket i gang med en dybdegående analyse af, hvordan vi kan løse den udfordring, der hedder, at folk synes, de har for travlt til at lave mad. Der er generelt meget fokus på produktet ”færdigret”. Vi vil ikke bare lancere nye produkter, men finde ud af, hvad det er for et problem, folk har – og hvordan vi kan hjælpe dem med at løse det både før, under og efter indkøbet, siger Charlotte Vendelbo Schrøder.
Hver anden dansker passerer en 7-Eleven
Hvis kunden er vant til at kunne have sine indkøb i hånden, og kæden nu forventer, at hun eller han køber mere, skal der eksempelvis findes en løsning på det.
- Er det kundekurve, vi skal have, så får vi det. Når kunden går ud af butikken og regner med at skulle spise sin varme maden på vejen, skal vi selvfølgelig kunne levere maden varm – og bestik til at spise den med. Vi skal også kunne tilbyde flere af vores kunder mulighed for at spise i butikken, hvis det er der, behovet er, siger Charlotte Vendelbo Schrøder og tilføjer, at hun heller ikke afviser selvscanning for at undgå ventetid i butikken.
- Når folk spiser på en café eller en restaurant, er der ventetid på maden. Når de køber ind i et supermarked, skal de først køre efter det – og derefter skal de gennem hele den store butik for at finde det, de skal have. Vi har alle muligheder for at hjælpe folk med at spare tid – blandt andet fordi vores butikker ligger der, hvor kunderne kommer – faktisk passerer næsten halvdelen af den voksne befolkning en 7-Eleven i løbet af en uge, siger Charlotte Vendelbo Schrøder og tilføjer, at 7-Eleven i sin udvikling kan trække på erfaringer fra koncernens butikker i hele verden.
Butikkerne er forskellige
Hendes mål er, at hun inden et års tid kan give kunderne et løfte om, hvad de i fremtiden kan og skal kunne forvente af en 7-Eleven, og samtidig skal mange flere potentielle kunder vide, hvad 7-Eleven står for.
- Jeg skal da gerne indrømme, at jeg, da jeg blev tilbudt jobbet i 7-Eleven, ikke straks kunne se, hvad jeg skulle her, og alt for mange ved slet ikke, hvad 7-Eleven kan, siger Charlotte Vendelbo Schrøder.
- Nogle tror, at 7-Eleven kun lig med cigaretter, pølser og pizza. Vi bliver ved med at sælge den type varer, men vi kan meget andet, og det skal kunderne vide, siger Charlotte Vendelbo Schrøder og tilføjer, at kunderne dog ikke skal forvente det samme af alle kædens butikker.
- Det er der ikke kundeunderlag for alle steder. Derfor vil den enkelte butiks navn nok også komme til at afspejle, hvad de sælger, på samme måde som nogle af vores butikker i dag har tilføjelsen ”deli”. Men nogle butikker kan og skal kunne mere, end de gør i dag. Det er vigtigt, at vi ikke skuffer nogle kunder, når vi først har givet dem et løfte, siger hun.
Charlotte Vendelbo Schrøder forventer, at hendes analyser og resultatet af dem vil kunne ses i butikkerne inden udgangen af 2017.
2)
7-Eleven skal formentlig have et meget større udvalg af måltidsløsninger til alle dagens måltider.